dinsdag 22 februari 2022

aankomen met code rood in IJsland

 

Vandaag is de dag dat we weer een grote reis mogen maken. IJsland is vandaag onze bestemming.

Helaas vraagt een reis nu wel wat meer voorbereidingen dan normaal. Zaterdag moesten we voor corona test (Sophia is onder de 15 en dan hoeft IJsland geen test van je) het mocht een antigeentest zijn. Wij erheen nou ze waren niet zachtzinnig met de stok in je neus dit keer.

Daarna gingen we Pim naar het pension brengen die lieverd zit weer rustig op dezelfde kamer als de vorige keer en keek dit keer haar ogen uit want er liepen schapen langs het raam en die heeft ze echt nog nooit gezien.

Op zondag gingen we aan de slag met alle reisvoorbereidingen. De testen waren gelukkig allemaal negatief maar ik kreeg wel eerst een rolberoerte want in de Coronacheck app stond dat de antigeentest maar 24 uur geldig is en dat was ondertussen al voorbij en er stond bij TUI en buitenlandse zaken toch echt dat ie 72 uur mocht zijn. Ok die 24 uur bleek alleen nationaal te zijn en in andere landen kon dat mogelijk tot 72 uur, zoals bij IJsland. Pfff gelukkig een zorg minder.

Nou toen kon ik een registratie voor IJsland aanmaken. Daar moest een foto van je vaccinatie bewijs in gezet worden, je paspoort en de negatieve testuitslag en als je ergens een foto van maakte was alles weer weg en moest het hele formulier weer opnieuw. Bij het tweede formulier wist ik dus dat je eerst alles moest fotograferen voor je het formulier kon invullen. Die van Kader kon ik niet doen want ik had zijn telefoon nodig en hij was werken dus dat moest ’s avonds opnieuw. Vervolgens de hele mikmak uitprinten en s’avonds nog Kaders spullen en natuurlijk de koffer inpakken wat naar een land als IJsland ook wel wat anders in de bijv Florida. Skibroeken, mutsen sjaals etc.

Ik kan wel zeggen dat ik er de hele dag mee bezig was geweesgt.

 

Dan vandaag maandag, dag van vertrek. We vertrekken om 13.00 dus we hoeven ons niet echt te haasten. Om 9.00 staat mijn moeder voor de deur, we gaan vandaag met de trein en vanwege de storm had ik goed in de gaten gehouden of die wel zouden rijden.. heeft mijn moeder allemaal NS bussen gezien, weer een rolberoerte.. Kader probeert nog een collega taxi te regelen maar ze zijn allemaal te duur en te ver weg vanwege het slechte weer. Gelukkig kunnen we gewoon met de trein en zijn de bussen om mee naar Hoorn te gaan, we kunnen wel gewoon naar Schiphol.

Op Schiphol is een korte rij en het meisje bij de balie snapt er niks van dat Sophia geen code heeft van IJsland, gelukkig wist haar collega wel hoe het zat en konden we door met de vraag om zo vroeg mogelijk naar de gate te gaan want de piloot wil proberen eerder te vertrekken.

 

Bij de gate zijn we de eerste en we treffen daar Guido aan die onze reisleider in IJsland zal zijn. Hij vertelt dat het weer in IJsland heel slecht is. We zouden eigenlijk na aankomst meteen naar de Blue lagoon (een natuurlijk heet waterzwembad) maar door de weersomstandigheden is dat gesloten en dat is tot nu toe nog maar 4 keer in 8 jaar tijd gebeurt, dat hebben wij weer.

 

We wachten bij de gate, Kader en Sophia gaan nog even naar starbucks en brengen ook voor ons iets mee. Iets voor tijd gaan we boarden en we vertrekken niet veel eerder dan we hadden zullen doen. Het vliegtuig is bijna helemaal vol. We hadden niet op een entertainment set gerekend dus geen koptelefoon meegenomen maar t was er wel, nu keken we dus film zonder koptelefoon.

We hadden kipburgers mee en mini appeltaartjes, drinken kregen we wel aan boord.

Om 15.30 landen we op Reykjavik, het laatste stukje was een beetje bumpy maar verder was de vlucht goed te doen.

Eenmaal geland en de koffers gehaald, moesten we nog onze barcodes laten zien en toen mochten we het vliegveld af.

We werden naar de bus verwezen en in een enorme sneeuwstorm liepen we met onze koffers naar de bus.

In de bus vertelde Guido dat code oranje inmiddels code rood was en terwijl we in de bus zaten zagen we de sneeuw vallen en af en toe wiebelde de bus door de wind. In de bus werd gevraagd wie straks mee ging eten en wie zelf ging. Wij kozen om met de groep mee te gaan.

 

Bij het hotel koffers gedropt en direct mee met de groep naar het restaurant want om 19.00 moest ieddereen klaar zijn met eten want dan kwam de volgende groep en gold ook de code rood.

Echt in weer in wind naar het restaurant gelopen. Het was maar een stukje maar t was bar en boos onze jassen waren van dat stukje al helemaal doorweekt. Ik had geen muts of handschoenen nog gepakt die zaten nog in de koffer en mijn jas is wel heel dik maar heeft geen capuchon dus ik werd echt helemaal nat.

In het restaurant zaten we aan tafel met een stelletje uit Drachten, de vrouw leerkracht Nederlands en de man had een tattooshop en een boksschool, ze maakten ook altijd mooie reizen en zo hebben we heel wat reisverhalen uitgewisseld.

We aten heel erg lekker, de catch of the day met kreeftensaus, aardappelpuree, broccoli en groene asperges en Sophia had een cheeseburger met extra bacon.

Daarna moesten we weer de storm en sneeuw in maar dit keer met de wind in de rug dus ging het sneller.

Op de kamer een tijd bezig geweest met spullen van de ene naar de andere kamer brengen en toen ik t blog wilde maken wist ik mijn wachtwoord niet meer, 100 keer opnieuw en nu ik m eindelijk weet heb ik te vaak geprobeerd en kan ik het pas morgen opnieuw doen…

Nou ja hopelijk lukt het dan wel…

Ja het is gelukt, 100 waarschuwingen omdat ik een ander land ben en allemaal codes die naar mijn telefoon werden verzonden maar het is gelukt!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten