dinsdag 2 juni 2026

Barcelona

 

Hallo iedereen, hier een extra blogje om even in te komen...

Om 3.30 opstaan, dat is wel erg vroeg maar met een goed doel, Kader en ik vliegen vandaag naar Barcelona. We gaan met onze eigen auto want de treinen rijden nog niet op dit tijdstip. Tenminste we rijden naar de park en ride daar zet Kader mij met de koffer af en hij rijdt door naar Hoofddorp waar een vriend van hem woont en de brengt hem weer naar Schiphol. We vliegen met Vueliing waar ik nog nooit eerder van heb gehoord. Bij de vertrekhal schrik ik wel want het is echt verschrikkelijk druk, er staat echt een vreselijk lange rij. Ik zie niet goed waar ik heen moet en Kader is dus nog onderweg. Eerst sta ik in die lange rij en dan zie ik iemand om het aan te vragen en die zegt dat ik daar niet in hoef dat Vueling vanaf vertrekhal 1A gaat en dus kan ik langs de rij. Ik wacht bij de ingang van 1A op Kader die er echt stipt om 5uur is. Vertrekhal 1A is een soort dependance het zit er aan geplakt. Het is er wel super rustig en ook bij de security van 1A is vrijwel niemand. (maar wauw nu al zo druk en de zomervakantie is nog niet eens begonnen)  

Bij de gate eten we ons croissantje (die ik van te voren heb gekocht) en dan om 6.30 t vliegtuig in en om 7uur vertrekken we volgens plan. Stoelen zitten wel erg krap en er zitten luidruchtige jongens achter ons maar ik val nog voor het opstijgen in slaap wordt wakker als we al in de lucht zijn en slaap verder om pas wakker te worden als we boven de Pyreneeën vliegen, wat een mooi gezicht. 


We landen op Barcelona airport hebben de koffer al direct en nemen een taxi naar het hotel. Via Augusta in de straat Via Augusta. 
We checken in maar kunnen natuurlijk nog niet op de kamer maar we kunnen er wel de koffer kwijt en even een korte broek aantrekken op de wc. We lopen Barcelona in, Kader is er al vaak geweest en ik nog nooit maar hij liep gewoon altijd wat rond tot ze wat zagen en heeft nu niet echt een idee welke kant we op moeten. We lopen nu ook maar wat rond en genieten van het lekkere weer, de brede straten met veel bomen, mooie gebouwen, standbeeld etc






  Op een gegeven moment zie ik uit de verte de Sagrada familia en hoewel Kader dus eigenlijk een andere kant op had gewild doen we die nu eerst. We hebben geen kaartje en gaan t ook niet halen het is erg druk en in rondleiding hebben we ook geen zin, maar van buitenaf is het ook erg mooi, wat een bouwwerk! Er is een parkje omheen met mensen die muziek maken, een leuke sfeer. 










Nu we hier zijn weet ik dus nu ook waar we op de kaart zijn en we lopen hierna de andere kant op. Via de Diagonal, een grote straat door heel Barcelona steken we over naar Carrera de Gracia. Een mooie straat met veel winkels, maar we hebben eigenlijk honger en in deze straat is dus niet veel te eten en dat wat er is, is nog dicht. We lopen dus helemaal verder, zien twee huizen door Gaudi ontworpen, Casa Batllo en Casa Milla de La Pedrera erg mooi om te zien. 










Via La Ramblas lopen we naar de marina. De Ramblas worden op dit moment verbouwd waardoor het een bouwput. Het is ook overal t zelfde bouwput in Purmerend, in Amsterdam en nabewerking hier. Ik raak ook moe en hongerig dus dat helpt ook niet mee






. De marina is dan wel weer erg leuk. Hoewel ik dacht dat t aan t water wat koeler zou zijn valt dat tegen maar wat een luk uitzicht, met die bergen op de achtegrond, die bootjes en het blauwe water. Kader weet hier een plek waar je leuk kan eten. We lopen het winkelcentrum in en gaan helemaal. Naar boven. Er zit daar een restaurant van een Jordaniër, binnen zijn allemaal van die waterpijpen dat stinkt, maar buiten kan je heerlijk zitten, geen waterpijp en een geweldig uitzicht, Kader kan hier haal eten en ik heb een super lekkere paella. We nemen nog een extra drankje om wat langer te kunnen blijven zitten. We zijn best wel moe nu. 












Kader stelt voor nu een taxi terug naar het hotel te nemen, dan wat uit te rusten vanavond weer verder. Dat lijkt me een prima idee.  Maar eerst zien we beneden in het winkelcentrum een afgezet stuk met allemaal lege pakketjes. Het is er enorm druk. Je kan hier ongeopende Amazon pakketjes kopen. Je betaalt dan per gewicht en je weet niet wat er in zit. Het is er enorm druk. We besluiten om eens een gokje te wagen.





 We betalen nog best veel *50euro( omdat we uiteindelijk best zware pakketjes kozen maar we dachten dat is misschien iets beters. Een van de twee pakketjes is ind wel leuk een toetsenbord voor je tablet *hoewel mijn IPad te oud is er niet in past maar ernaast werkt wel en ik merk een blog schrijven op een toetsenbord gaat sneller dan op een touchscreen. Het andere cadeau, het heten trainingspakken we zijn er nog niet over uit wat je daar mee moet doen. Het lijken wel kabels voor ziplinen, heel waar maar we hebben er niks aan, nou ja t was een vorm van gokken.



 We hebben al snel een taxi met een vrouwelijke chauffeuse maar ze wordt boos op Kader omdat hij haar vraagt waar ze vandaan komt. Beetje jammer, bij het hotel praat hij het met haar uit. We krijgen het kamerkaartje en hebben een kamer op de 6e verdieping. Leuk uitzicht. We rommelen een beetje en doen allebei een dutje. Om 6uur gaan we weer op pad, dit keer de Rambla de Catalonunya, aha hier zijn dus allerlei terrasjes en eettentjes. We lopen gezellig, de temperatuur is ideaal. Dan ziet Kader ineens op een scherm dat de finale van de champions league bezig is, hij dacht die begint om 21.00 maar was om 18.00 begonnen. Na een tijdje zoeken zien we een restaurant Charlitos waar ze allemaal schermen hebben en wij lekker kunnen eten


We hebben heerlijke pizzas het heet pizza maar t is meer een soort belegd faccacia. Kader kijkt de wedstrijd af en is blij met de winnaar. Ik geef er niks om maar ben blij voor hem. We lopen nu de Ramblas een stuk af, nog steeds een bouwput maar ‘s avonds wel een stuk gezelliger of komt t omdat ik minder moe ben t niet heet heb en geen honger heb. Dan lopen we terug, best wel zwaar dat stuk weer terug want nu moeten we in onze eige straat de Via Augusta ook omhoog, mijn voeten doen behoorlijk pijn en zelfs die van Kader. We kopen nog een waterflesje en zijn om 22.00 weer bij het hotel. Kaders telefoon geeft aan dat we 18 km hebben gelopen, morgen gaan we dat wat anders doen want denk niet dat mijn voeten dat een tweede dag een kunnen.

Heel lekker geslapen, om 8uur wakker en Kader was al aan het douchen. Even rustig aan en om 9.00 zaten we aan het ontbijt. En wat een lekker ontbijtje hadden ze. Verschillende soorten lekker brood, kaas en worst, omeletjes en allerlei mooie lekkere zoetigheden, heel lekker echt vers fruit, Kader en ik delen een grote bak. Nog even naar de kamer voor we op pad gaan. Vandaag gaan we naar Guell park en toen ik daar gisteren kaarten voor reserveerde kreeg ik een aanbieding om de hop on hop off bus er ook bij te nemen, omdat we gisteren echt iets teveel gelopen hadden en park Guell ook best ver weg is leek ons dit een aardig idee. 
We moesten eerst naar place Catalunya om onze QR codes in te wisselen voor papieren bonnetjes. Nou is place Catalunya wel te lopen maar zeker wel een half uur.en dat wilde niet maar naast ons hotel zit een gewone bushalte en hebben we voor 2,50 een bus kaartje (gewoon je ing pas scannen) 
Op place Catalunya wisselen we de qr code om en gaan we wachten op onze eerste hop on hop off bus, We gaan eerst met de oranje lijn naar port Olympic, maar de haltes daarvoor slaat hij allemaal over gelukkig stopt hij in port Olympic wel (de haltes bleken tijdelijk afgesloten voor een evenement) daar kunnen we overstappen op de groene lijn maar voor we dat doen lopen we eerst wat rond. Het ligt aan het strand en we lopen er een klein stukje overheen.







 Dan op zoek naar de halte voor de groene lijn. We zitten er al snel in en nu stoppen we de oordopjes in het apparaatje bij de bus en je hoort allerlei interessante informatie en gezellige muziekjes. We genieten lekker van t ritje en om 13,15 stappen we uit bij de halte van Guell. Nu moeten we eerst nog een eind naar boven lopen want het park ligt op een berg. Het is pittig en steil omhoog maar we redden t precies in een kwartier. Onze reservering was voor 13.30 en dat is het precies, wat een timing!
Er worden geen kaarten meer verkocht dus t is een geluk dat we gereserveerd hebben. Park Guell geeft een prachtig uitzicht over Baecelona, het is zowel een museum want ontworpen door Gaudi en allerlei kunstwerken maar t is ook echt een park met palm en olijfbomen, rotsen. We starten door zelf nog verder naar boven te lopen en daarna steeds een stukje naar beneden.


















 Rond 15.00 gaan we op weg richting uitgang, we waren iets te ver afgedaald dus weer iets omhoog. Daarna buiten t park weer heel steil naar beneden. Bij de bushalte zitten wat kleine terrasjes en t is tijd voor de lunch. We eten allebei een sandwich met omelet en een colaatje en dan lekker weer de bus in. We maken het rondje van de groene bus af en nog een stukje verder en dan veranderen we weer van lijn en gaan op de oranje lijn verder. 











We zien nog veel cruiseschepen, jammer dat er geen één van Disney ligt en dan gaat de bus de bergen in erg mooi hier met cactussen en vetplanten, langs het oude voetbal stadion dat nu ook in gebruik is en langs een mooi paleis Montjuic, het is nu een museum dan dalen we weer af en gaan we naar place d Espagne, daar stappen we uit. Er is een groot winkelcentrum waar je met een lift naar het dak kan, voor 1,50 en dan een rondje over het dak lopen voor mooi uitzicht. In het winkelcentrum kopen we nog de potten honing een voor ons en een voor mijn moeder. We stelden t gisteren uit tot vandaag maar vandaag is zondag en nu zijn er veel winkels gesloten, maar hier is er een biologische supermarkt wel open. 








We gaan weer in de bus en bij de tweede laatste stop zijn we dichter bij t hotel dat we niet met nog een gewone bus hoeven. We lopen naar t hotel en zijn daar rond 19.00, 
We laten onze bagage vooral die zware potten honing achter en gaan de deur weer uit om te eten en we moeten nog iets voor Sophia hebben ik weet wel wat maar niet waar want in onze buurt zitten niet echt souvenirwinkels, toch vinden we een winkeltje die t heeft. Nu nog iets te eten, de meeste terrasjes zitten op de Ramla Catalunya  maar we gokken dat we hier in de buurt ook wat vinden. We gokten goed, we eten samen een paella, alleen de ober doet super onaardig, niet naar ons kijken maar op zijn apparaatje steeds maar van ja ik kom zo etc. Op het einde vraagt hij zelf om fooi en hoewel we eigenlijk altijd wat geven hebben we t nu niet gedaan. We gaan terug naar de kamer, dat laatste stukje is steeds zo zwaar omdat de Via Augusta naar boven loopt.
We pakken onze koffer alvast in, gaan douchen en net als we willen slapen bedenken we dat we nog moeten inchecken. T gaat maar lastig met t zwakke internet maar t is gelukt. Wel twee stoelen bij elkaar maar met een gangpad er tussen. 
Ondanks de bus hebben we vandaag toch nog 9km gelopen. Mijn voeten doen wel veel minder pijn dan gisteren.

Lekker geslapen en om 7 uur als mijn wekker gaat is t alweer helemaal zonnig. We zijn iets te vroeg bij t ontbijt want die begint om 7.30. We laten t ons weer smaken hoewel ik minder kan eten als t vroeger in de ochtend is. 
Naar de kamer koffer halen en Kader had gelijk binnen no time hebben we een taxi. Kader praat met deze chauffeur heel behoorlijk Spaans met soms hulp van de vertaalapp zie ik mezelf niet doen in het Arabisch. Mooi op tijd bij t vliegveld waar t ook best druk is. De zelfscan apparaten pakken onze paspoorten niet dus wel in de rij bij Vueling en dan de security. Het is druk maar t loopt wel door. Wat gek is, je moet eerst in de rij om je spullen in een tray te doen voor controle en weer in de rij om door de scan te gaan. Ik moest een drugstest, polsen en buik maar niet fouilleren. Dan hebben we toch nog mooi tijd over en gaan wat drinken en dan toch nog even shoppen voor een luchtje. Nu moeten we wel doorlopen naar onze gate maar aangekomen is t toch nog lang wachten, ook int vliegtuig zelf de piloot vertelt iets over vertraging maar kan t niet goed verstaan. Groot deel weer geslapen maar de stoelen van Vuelling zijn wel t ergst. Een kort tripje Barcelona is wel te doen maar zou hier niet langer mee kunnen.
Op Schiphol aangekomen gaat Kader vast vooruit om de auto op te halen en ik ga naar de bagagehal. Daar is het megadruk, bij onze bagageband staan mensen van vier verschillende vluchten. Die van ons is enigszins vertraagd van een vlucht uit Kos duurt t veel langer.
Gelukkig zie ik na een tijdje mijn koffer komen en dan langzaam door weer naar boven want Kader komt met de auto weer bij de passenger drop of. Ik moet even (maar wel lekker in het zonnetje) op een plantenbak op hem wachten want ook op de weg is het druk. Maar gelukkig na een tijdje komt hij en zijn we snel weer thuis! 

2 opmerkingen:

  1. Wat hebben jullie een leuk weekend gehad! Goed dat je nog zoveel gelopen hebt met jouw moeilijke voeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk weekend en wat hebben jullie veel gedaan groet
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen