dinsdag 22 februari 2022

Een ijzige dag in IJsland

Gisteravond kregen we te horen dat we vandaag om 9.15 bij de bus moeten staan. De wekker staat op 7.30 zodat we rustig kunnen ontbijten. Ik slaap vannacht wel maar denk steeds maar dat het al ochtend is en ben dus ook steeds maar wakker. ´s Morgens lukt het me eindelijk om toch op mijn blog te komen en ik ben ruim op tijd klaar, om 8.00 is iedereen klaar zoals afgesproken en gaan we naar de ontbijtzaal.

Het ontbijt is voldoende, het is zeker niet een van de beste ontbijten maar ook niet een van de slechtste. Er zijn verschillende soorten brood, kaas, worst (koude) eieren, zoete dingen, croissantjes, fruit en yoghurt. Maar geen Skyrr en dat wou ik net eens proeven hier in IJsland.

Dan naar de kamer om ons helemaal in de pakken. Ik heb bij de samplesale van Tommy Hilfiger een keer een hele dikke jas gekocht en die is in Nederland eigenlijk veel te warm en ik draag hem bijna nooit. Hier is ie perfect, het is net of ik een dekbed rondwandel maar binnen tijdens het wachten is ie wel heel erg warm.

Als iedereen in de hal staat te wachten krijgen we te horen dat de bustour nog niet kan doorgaan, het waait nog te hard. Om 10.30 moeten we terug komen. We proberen eerst eens zelf op pad te gaan met de spikes onder onze schoenen en dik aangekleed gaan we deur uit. Het stormt nog steeds en het sneeuwt. De spikes zorgen voor veel betere grip we kunnen nu goed lopen maar het waait zo hard dat Sophia niet kan blijven staan, ze moet zich aan ons vastklampen en het lopen is bijna niet te doen, we stoppen er dan dus ook maar mee en gaan naar het hotel.

We gaan dus maar een tijdje op de kamer zitten. Mijn moeder en Kader halen nog wel een kopje koffie uit de lobby.
Om 10.30 sta ik weer klaar in mijn dekbed en nu mogen we wel in de bus. We rijden eerst naar Flying over Iceland. We zijn de allereerste groep en moeten nog even wachten daarom brengen we tijd door in de giftshop waar ook een enorme trol staat.

Flying over Iceland is net als Soarin en This is Holland. Eerst zijn er twee preshows van een blokhut waarin een oude man over de geschiedenis en legendes over trollen van IJsland vertelt en daarna een soort licht en geluidshow met een grote lichtbak onder je en een verlichte steen (lastig uit te leggen) ook weer over de geschiedenis. Daarna is het tijd voor de vlucht, we proppen onze spullen onder onze stoel en vliegen over IJsland, langs en over de watervallen, over de kliffen en de zee, super spectaculair nu de real thing nog.
(hierbinnen mochten we geen foto's maken) Hierna stapten we in de bus voor een stadstour, de eerste stop was bij het Hofdi house, waar Reagan en Gorbatsjov de koude oorlog beeindigden, ook scheen het er te spoken wat dan Sophia's (en de mijne ook) aandacht trekt, een witte vrouw en hahahaha elke keer als ze geweest is, is de drankenkast open en leeg!

Hier was het ook weer enorm aan het waaien en bijna onmogelijk om een foto te maken. Daarna een klein stukje in de bus naar een monument, een kunstwerk van een Vikingschip wat het symbool van IJsland is.

Daarna stopten we bij het gemeentehuis waar een grote maquette van IJsland was en de gids ons goed kan laten zien waar we allemaal nog heen gingen. Er was ook een groot raam met daarachter een bevroren vijver, daarna liepen we ook via een bruggetje de bevroren vijver over en begon de stadswandeling.

We liepen langs een wit kerkje, een pleintje waar een vrouwenopstand was (de potten en pannenrevolutie) IJsland was vlug met vrouwenstemrecht maar ze kregen qua salaris maar betaald tot eind oktober dus legden ze op die dag ook het werk neer en verzamelden op dit pleintje. We liepen langs het oudste huisje en eindigden bij een heel mooi theater met prachtig uitzicht op de zee en heel mooi plafond van glas. We zagen ook een stelletje daar trouwfoto's maken.

Na dit theater met de bus naar de grote kerk gemaakt van basalt, het is een imposant bouwwerk maar om te zeggen mooi, nee. Binnen zag het er mooi uit maar was iemand keihard los aan het gaan op het orgel en dat klonk zo afschuwlijk dat we er weer snel weggingen.

Hierna waren we vrij om zelf de stad te verkennen, vanaf de kerk zijn er een aantal mooie straten in de binnenstad en als je een van de straten volgde kwam je bij een pleintje vanwaar je naar ons hotel kon komen. We liepen eerst wat door de straten. In tegenstelling tot de andere plekken van Reykjavic wat erg modern en industrieel was, zien deze straatjes er gezellig uit.

Tijd om te lunchen, het duurde even voor we iets vonden maar toen was het ook wel erg lekker. Het was een restaurantje maar tegelijkertijd ook een bakker en traiteur. We hadden een lekker broodje en wat leuk is in IJsland, je krijgt bij elk restaurantje gratis water en het water is ook erg lekker!
De broodjes waren ook erg lekker!

Na de broodjes wilden we nog wat bij de winkeltjes kijken, Kader had er geen zin in en ging was naar het hotel teruggegaan. We hebben lekker wat rondgekeken en om 16.30 hadden we ook geen zin meer en zijn we gaan uitrusten. Onderweg was eindelijk de bewolking even weg en hadden we een mooi uitzicht op de zee en de bergen erachter.

Helaas gaat toch vanavond de Noorderlichttour niet door omdat het dan weer bewolkt is en je dan toch niets ziet.
Op de terugweg zagen we dat Pizzeria die we op het oog hadden voor vanavond er niet echt gezellig uitzag dus besloten we maar later terug te komen om pizza te halen.
Even uitrusten op de hotelkamer en mijn moeder, Kader en ik gingen pizza halen. Mijn moeder had haar spikes weer onder haar schoenen en intussen is alle sneeuw weer opgevroren en dus waren die spikes geen overbodige luxe en Kader en ik liepen te glibberen. Dus stuurde Kader mij terug naar het hotel, het heeft ook geen zin dat we samen lopen te glibberen.
Toen ze terugkwamen lekker op de kamer pizza gegeten. Hopelijk is er nog een andere dag dat de Noorderlichttour nog kan doorgaan maar ik hou er al geen rekening mee want deze dag was al de dag met de meeste kans want er was vanavond veel kracht in het licht maar door de bewolking dus niet te zien. Ondanks het spannende weer toch een geslaagde dag. Morgen moeten we al om 8.00 in de bus zijn tot 18.00 dus dat wordt een lange maar hopelijk mooie dag!