vrijdag 3 mei 2024

Essaouira, een kattenstad

 Was al voor 7en wakker en kon niet meer slapen, dus maar op tijd eruit en de koffers inpakken. We waren vroeg bij het ontbijt en er was nog niet eens zon op ons plekje buiten maar het was in ieder geval niet bezet en zelfs niet door de kat. 

Om 10.00 was het tijd om te vertrekken. Het was echt een heerlijk hotel, tot nu toe echt mijn favoriete in Marrakech. Toen was de taxi chauffeur van gisteren voor de deur maar hij vroeg plotseling 30 euro meer en dat accepteerde Kader niet dus ging de deal niet door en heeft Kader een andere taxichauffeur geregeld. Helaas was deze taxi wel iets kleiner en moest er een koffer op het dak en zaten mijn moeder opgepropt naast elkaar en Sophia ook opgepropt op een stoeltje tussen de kussens. Het eerste stuk rijden was nogal saai, na Marrakech kwam er al snel woestijn maar niet mooie woestijn, alleen maar saai. Na een stuk werd het weer interessanter en reden we door oude stadjes, in een reden allemaal mensen met paard/ezel en wagen, in een andere stonden allemaal kapotte en oude auto's, hier worden alle kapotte auto's naar toegebracht voor de onderdelen. 

Na een tijdje veranderde de woestijn in de Argan plantages en uiteindelijk zagen we de zee. Ons hotel Cote Ocean Mogador ligt direct aan het strand, vanuit de lobby en bepaalde kamers kijk je zo uit over de zee. Onze kamer heeft een zwembad vieuw, ook leuk. 

We gaan eerst lunchen en lopen een straat in met allemaal kleine Marokkaanse restaurantjes. Omdat ik een slechte ervaring met dit soort restaurantjes heb ga ik hier wel voor vega. Ik neem een crepe met nutella en Sophia een pizza margeritha en dat delen we samen. Mijn moeder heeft ook een crepe en Kader durfde de panini met kip wel aan (en het is inderdaad goed gegaan maar better safe then sorry) Daarna gaan we lekker wat uitrusten, Kader op de kamer en mijn moeder en ik met een boek bij het zwembad. Sophia gaat leren voor haar examen en gaat straks ook niet mee Essaouira in. 



Om 16.30 gaan mijn moeder, Kader en ik de stad in. Eerst lopen we langs het strand, er is een zonnetje, de temperatuur is ok maar er staat wel een harde wind.

Voor we de stadspoorten doorlopen zien we wel 7 kittens. Kader zegt gelukkig is Sophia er niet bij want dan hadden we hier niet door kunnen lopen.

We lopen in Essaouira door allemaal straatjes met allemaal winkeltjes. We waren hier vorig jaar ook maar hoeven nu niet op tijd voor de taxi te zijn en hebben alle tijd om rustig rond te lopen. Het is erg mooi, heel anders dan Marrakech. Hier is het veel rustiger en meer voetgangers gebied. We lopen ook naar de bovenkant van het fort en kijken uit op de zee. En om de 10 meter zien we hier wel een kat, ze liggen op de lekkerste plekjes en soms direct op het koopwaar en ze worden nergens weggejaagd. Mijn moeder koopt een koelkast magneet en bij een oud winkeltje ziet Kader een deken hangen die zijn oma vroeger droeg als jas. Hij praat met de eigenaar van de winkel en die haalt er een heel oud boek bij, de atlas van de Amazihr en samen zoeken ze naar de stam waar Kaders oma vandaan kwam. 













Als we alle steegjes en straatjes hebben gezien gaan we nog lekker op een terras wat drinken. Kader en mijn moeder aan de koffie en ik aan de Hawaii. 

Op de terugweg naar het hotel maakt Kader nog een stop bij de taxistandplaats om morgen een taxi te regelen die ons naar Agadir brengt. Om 18.30 zijn we bij het hotel. Sophia is goed opgeschoten met leren en heeft daarna lekker uitgerust en de sims gespeeld op de hotelkamer.
Om 19.15 gaan we weer naar buiten, we hadden een visrestaurant uitgekozen die ons er aantrekkelijk uitzag. Het was een uitstekende keus. Restaurant Fantastic was inderdaad Fantastic. (vanuit ons hotel de weg oversteken en een stukje langs t strand wandelen) We hebben heerlijk vis gegeten en Sophia spaghetti. We hadden een super aardige ober die een beetje Nederlands kon spreken, geleerd van zijn klanten. We zeiden al je spreekt beter Nederlands dan menig Marokkaan in Amsterdam. Bij het dessert kregen we nog een drankje van het huis.
We liepen nog een stukje langs het strand in het donker, er hing een mooie lucht, een heerlijke avond, wel fris maar dan kunnen we straks tenminste lekker slapen! 



1 opmerking: