dinsdag 25 augustus 2020

Oh Vienna

Iets beter geslapen, nu vind ik het matras weer aan de harde kant, dus na het ontbijt trek ik m uit de tent en experimenteer ik net zo lang met meer en minder lucht tot ik hem lekker vind. Daarna draaien we ook nog even een was want je weet nooit wanneer dat weer kan.

De auto van de buurman is weg, zijn caravan staat er nog wel en uit zijn caravan lijkt geluid te komen van een radio of tv.. Komt dit geluid ergens anders vandaan of is het gewoon eng ons buurman verhaal..

Om 12.00 zijn we klaar en met kaartjes die we bij de receptie van de camping hebben gekocht gaan we met het openbaar vervoer wenen in. Naast de camping is een bushalte. Sophia mag trouwens gratis reizen want de jeugd tm 15 jaar mag gratis op zon. feest en vakantie dagen. Na de bus moeten we met de metro en een keer overstappen en dan zijn we in het centrum van Wenen. Eerst lopen we door een mooie winkelstraat en zien we weer een Claires dit keer zonder wachtrij en mag Sophia zich uitleven. Als je bij Claires 3 producten koopt mag je nog gratis 3 producten (die dan wel goedkoper of net zo duur zijn als je goedkoopste artikel) dat is dan altijd een uitdaging en dit keer besteed ze zelf haar vakantie/zakgeld hier dus worden alle prijzen uitgebreid bekeken, alle producten meerdere keren gekeurd en weer geruild, tot haar buit is: een zonnenbril, een harry potter etui, harry potter sokken, een grote badbruisbal in de vorm van een ananas, frozen scrunchies nadrukkelijk niet met plaatjes van Anna en Elsa erop maar in blauwe kleuren en kleine sneeuwvlokjes, haar elastiekjes. We bekijken de Stephansdom en het plein erom heen, het is mooi rustig, ook weer niet uitgestorven maar echt precies goed.

Dan willen we lunchen en we vragen ons af of er een subway in de buurt zal zijn.Volgens google maps wel maar als we de route volgen komen we alleen maar er verder vandaan... huh dan blijkt dat ie op auto staat en dat we eigenlijk weer moeten terug lopen. Nou dan kiezen we maar de Mac, ook lekker voor een keertje. Het smaakt prima alleen de almdudler van mijn moeder smaakt niet naar echte almdudler. Mijn voeten doen nu al pijn... dus even uitrusten is wel lekker. Nu willen we naar de hofburg, het andere keizerlijke vertrek. Hier verbleef de keizerlijke familie in de winter, in het hartje van de stad. Het moet heel dichtbij zijn toch kunnen we het niet direct vinden. (ondanks of juist door google maps die in de war is omdat er een straat is afgesloten) Ondertussen genieten we wel van alle andere prachtige straten, huizen, gevels. Wenen is een schitterende stad.

Om 16,00 komen we bij de Hofburg aan. Ze sluiten om 17.00 en we kunnen kiezen tussen de tentoonstelling over de donkere kant van het leven van Elisabeth of het tafelzilver. Nou de keuze voor mij als fan is dan snel gemaakt. De rondleiding geeft echt een heel mooi beeld van haar leven en komt heel erg overeen met de musical en nauwelijks met de Sissi films. We zien hier nog veel meer vertrekken zoals haar badkamer en de salon met haar gymtoestellen. Ook twee replica's van jurken die ik ook uit de musical ken. Jammer genoeg niet de beroemde sterrenjurk.

We hebben de tour, wederom weer een audiotour precies gered voor het 17.00 was, dat we het zilver gemist hebben vind ik niet zo heel erg, dit was veel interessanter en sprak mij persoonlijk heel erg aan. Bij de souvenir winkel koop ik een magneet (ik spaar magneten) en een licht opvouwbaar tasje met Elisabeth. Sophia en ik genieten nog van het bekijken van alle souvenirs en ik moet meteen denken aan de uitspraak van Lucheni in de musical:  "wat bleef er van haar leven nog over in de tijd slechts Kitsch!"
Als we uit de hofburg komen doen mijn voeten echt ontzettend pijn. We gaan even bij een fonteintje zitten en Sophia raakt nog even in paniek want ze denkt dat haar Roblox account gehackt is en dat ze alles kwijt is. Gelukkig blijft dat niet zo te zijn en kan ook zij met een gerust hart weer verder. We dwalen weer wat door straten. Op een hoekje speelt een bandje klassieke muziek met violen op een moderne manier met versterker. Leek een beetje op zo'n band die vaak in Disneysprings optreed alleen deden zij Mozart want dat is natuurlijk de andere beroemde inwoner van Wenen.
In de straat bij het pest monument zitten allemaal terrassen en hier gaan we even zitten en bestellen we weer eens een ijsje. Mijn moeder ijskoffie, ik ijschocolade en Sophia een cheesecake. Het is weer heerlijk en hoewel Sophia haar cheesecake heerlijk vindt, vindt ze mijn ijschocolade ook heerlijk en hoopt ze deze vakantie dit ook een keer te kunnen bestellen.

Nu moeten we met het openbaar vervoer weer terug. Eerst met de metro, dan een stukje met de trein (die kwam eerder dan de metro) en dan weer met de bus tot de camping. We komen om 19.55 daar aan en de supermarkt sluit om 20.00. In een racetempo halen we daar lekker allemaal worstjes en kaasjes en in plaats van echt avondeten gaan we hier vanavond van genieten. Had het idee op het terras opgedaan en gelukkig hadden we het nog gered. Kaarsje aan, wijntje erbij echt lekker genieten.

Deze nacht is het slapen echt goed gegaan, had mijn matras eindelijk zoals ik het wilde. Bij het boodschappen doen voor het ontbijt zijn we onze mondkapjes vergeten dus kunnen we weer terug. Gelukkig ligt de supermarkt echt naast de camping. We ontbijten rustig aan en stappen dan eens in de auto. Het plan was om eerst wat in de omgeving rond te rijden, het wiener wald, daar een kleine wandeling te doen en dan te gaan zwemmen op het Donau strand.

Update over de buurman, hij lijkt in geen velden of wegen te bekennen. Wel staat zijn caravan er nog maar zijn auto is weg..

We stappen dus in de auto en rijden over kleine weggetjes langs allerlei kleine dorpjes. Oa langs Mayerling waar Rudolf Elsiabeths zoon zelfmoord heeft gepleegd. We stoppen hier verder niet en rijden door allemaal landweggetjes en door bossen. Best vlakbij een grote stad en zo mooi hier. Dan zien we ineens een bordje met zwembad en we gaan eens kijken.
Wat een leuk zwembad dit, we laten het plannen gaan en gaan lekker hier naar het zwembad, lijkt ons toch lekkerder zwemmen dan in de Donau. Het zwembad wordt omringt door allerlei bergen, prachtig uitzicht. Er is een glijbaan en er zijn bubbels en een lekker groot koel zwembad om gewoon te zwemmen. Er is een soort heuvel voor kinderen met allemaal wateractiviteiten zoals sluizen, fonteinen enz. Er zijn grasvelden en overal parasols zodat we lekker in de schaduw kunnen liggen. Bij het "restaurant" halen we lekker een patatje. We moeten alleen best lang wachten op een familie voor ons. Die hadden een gigantische bestelling en willen er steeds meer bij en als ze alles hebben weer extra saus, nog meer servetten, iets moet weer terug en gesneden worden en zo gaat het nog even door. Maar het patatje smaakt!
Na een lekkere middag zwemmen gaan we weer via mooie weggetjes weer terug naar de camping. We halen vlees bij de supermarkt, we hadden nog houtskool van Bostalsee en we gaan weer eens lekker bbqen! Alweer een heerlijke avond!