donderdag 27 augustus 2020

The hills are alive with the sound of music

Ons uitzicht is net de sound of music. (dat is ook in en om Salzburg opgenomen) We ontbijten lekker in het zonnetje. Nu is het zonnetje nog niet heet en gaan daarna de auto in.

We rijden naar Hellbrun hier vlakbij. Hier is een groot park (gratis) en je kan hier Schloss Helbrunn en de bijbehorende Wasserspiele bezoeken (niet gratis) en de Salzburg zoo (ook niet gratis) We gaan eerst naar het slot, voor de Wasserspiele moeten we wachten op het volgende tijdslot. Het slot vinden we niet zo leuk, na al die pracht en praal in Wenen maar de wasserspiele zijn echt geweldig. Ik ben hier geweest dat ik heel klein (kleuter? ) was en toen regende het de hele dag dus had alles niet echt indruk gemaakt. Maar nu hebben we heel erg gelachen. De wasserspiele is aangelegd in opdracht van een gekke bisschop die graag grappen uithaalde met zijn gasten. Zo is er een tafel en stoelen waar water uit komt, de gasten gingen zitten, de bisschop zat zelf op de enige stoel die droog bleef, hij zette het water aan en iedereen rende gillend weg. Daarna volg je je weg weer met een auditour maar over staan ook medewerkers die regelmatig allerlei dingen in werking zetten. Zoals poppetjes die op waterkracht werken, fluitjes, fonteinen en regelmatig allerlei dingen waar water uit komt je en je dus nat wordt. De medewerkers hebben het extra vaak op Sophia gemunt want die gilt zo leuk bij ieder straaltje water.

Na de Wasserspiele lopen we door het park en zien het tuinhuisje van de Sound of Music.

Op een terrasje eten we een heerlijke lunch een lekkere salade capresse, hamburger en patat. En nu weer lekkere Almdudler.

Na de lunch willen we eigenlijk naar de Salzburg zoo maar het gaat regenen en met regen in de dierentuin is ook niet echt leuk. Buienradar zegt dat het ook wel een buitje voor de hele dag wordt. Het centrum van Salzburg hebben we expres morgen staan want vandaag is het zondag en dan zijn alle winkels dicht en dan is zo'n stad in de regen ook niet echt leuk.

We besluiten om dan maar met de auto wat te gaan rondrijden en op de kaart (ja ik heb ook een ouderwetse kaart bij me) zien we dat er een mooie weg is langs verschillende meren en dat we naar Bad Ischl kunnen rijden. Ook een belangrijke plaats van Elisabeth want hier hebben zij en Frans Joseph elkaar ontmoet.

De weggetjes erheen zijn ook erg mooi, allemaal bossen, bergen, meertjes, riviertjes en als we in Bad Ischl aankomen is het daar wonderwel droog. Bad Ischl is wederom een heel leuk stadje. Ondanks dat het zondag is en de winkels dicht zijn. Bad Ischl is een oude kuuroord stad, er rijden koetsjes, er is een mooi park, terrasjes (maar we hadden in Hellbrun al geluncht en voor avond eten is het te vroeg)

We rijden via leuke weggetjes weer terug en onderweg kijk in de weersvooruitzichten. Komende dagen blijft het regenen in Salzburg dus we beslissen om morgen weg te gaan ondanks dat we de stad nog niet hebben gezien. Dan gaan we gewoon straks het centum van Salzburg in voor het diner.

Als we daar zijn hebben we grote moeite met een het vinden van een parkeerpaats. We hebben namelijk een dakkoffer op de auto en dus kunnen we niet in een parkeergarage staan. We zoeken en rijden weer langzaam en zoekend en dan geeft die auto weeeeer code 4 aan. Dat is raar want we hebben dit keer geen airco aan en het is ook niet heet. Als ie langs de weg heeft staan afkoelen rijden we dus direct terug naar de camping en terwijl we dan maar weer een wienerschnitzel op het camping terras eten bellen we opel assistance. We krijgen een niet erg hulpvaardige medewerker die zegt dat we veilig op een camping staan, dat het wel dagen zou kunnen duren voor we bij een garage terrecht kunnen en dat we dan maar de verwarming aan moeten zetten als de motor weer dreigt te heet te worden en dat we zo dan wel thuis kunnen komen. We hebben er niet zo veel vertrouwen in maar we gaan het maar proberen...

In de nacht hoor ik het al gieten van de regen en dat blijft ook even zo door gaan. Ook 's morgens als we opstaan regent het flink. We halen broodjes maar willen die maar onderweg opeten en nu eerst alles gaan opruimen. Wat een rotwerk. Met 37 graden een tent opzetten is niet grappig. Maar met 10 graden in de regen afbreken ook niet. Het is ook nooit eens goed.. Alles is nat, overal ligt modder en plassen en ook de slaapzakken zijn nat aan de punten.

Als een soort geit, wolf en koolspel pakken we alles zo droog mogelijk in. Het is zelfs gelukt de slaapmatjes kleiner op te rollen dan de vorige keer.

We rijden Salzburg uit, rijden de snelweg op en komen in een file voor de grens met Duitsland en ja hoor daar gaat de motor en code 4 weer. We zetten de verwarming aan het helpt niks. We gaan op de luchtstrook en willen de motor laten afkoelen maar deze keer blijft hij het signaal geven als je de motor daarna weer aanzet, dus bellen we weer met opel die ons doorverbindt met de wegenwacht. We moeten de wielen op een bepaalde manier neerzetten voor als iemand tegen ons aanrijdt en we moeten de auto uit, even achter ons is een plek waar je redelijk veilig staan kan. En daar staan we dan.. dit is een hele nieuwe ervaring voor ons en altijd dacht ik dat hulp altijd wel snel komt. Maar we hebben daar 3 uur langs de weg gestaan. Auto's rijden aan ons voorbij, twee keer vraagt iemand of ze kunnen helpen maar nee niemand kan echt iets doen. Sophia beweert dat ze bepaalde mensen meerdere keren voorbij heeft zijn rijden maar t zullen wel mensen met een algemeen uiterlijk zijn.. We lopen nog een keer voorzichtig naar de auto voor de broodjes want we hadden nog niks gegeten. In het begin terwijl we daar staan regent het daarna wordt het gelukkig wel droog.

Wat het nog extra erg maakt, vandaag hadden we eigenlijk aan boord zullen gaan van de Disney Dream...

Na 3 uur komt er een man van de wegenwacht en we moeten ondanks de code 4 die direct weer komt achter hem aanrijden. Soms gaat het even weg en dan komt het weer terug en dan stoppen we bij  garage Walch in het Duitse Bad Reichenhall. We moeten even wachten maar dan zeggen ze dat er een onderdeel vervangen moet worden en dat het niet vandaag kan want er moet een onderdeel bestelt worden... Nou ja morgen en het bedrag valt mee dus zoek ik op internet een hotel op. In Bad Reichenhall zelf wat weer een kuuroord stad is, is alles vreselijk duur maar een stukje terug weer Oostenrijk in vind ik een leuk betaalbaar hotel. Bij de garage mogen we voor 35 euro een auto huren en zo halen we wat nodige bagage uit de auto en rijden we met de huurauto naar het Oostenrijkse Furstenbrunn. Het is een klein gezinshotelletje en nog niet open. Dus rijden we met de auto wat door de omgeving. Geluk bij een ongeluk de omgeving is hier echt prachtig, bossen, bergen, riviertjes, watervalletjes. Wat pech is het regent weer dus wandelen is niet erg aantrekkelijk. We rijden langs Bergtesgaden en willen daar het bezoekerscentrum bezoeken maar op internet staat dat dat door Corona gesloten is.

Via landweggetjes met skiliften en koeien op de weg en overal bronnen waar je water kunt drinken.

Om 16.00 is het hotel open. Oooooh wat heerlijk is die hotel kamer nu. Wat een lekker zacht en groot bed, de wifi werkt snel en zalig om weer je eigen douche te hebben. We brengen lekker de middag en avond op de hotelkamer door en gaan lekker in de stube van het hotel eten. Hoewel er allerlei lekkers op de kaart staat heb ik weer trek in Wiener schnitzel.. mijn moeder neemt mixed grill en Sophia pizza en ik drink heerlijke wijn. Oh wat is dat toch genieten! Als we weer op de kamer zijn horen we het keihard regenen echt een vreselijk noodweer. Wat zijn we blij dat we lekker op de hotel kamer zijn!