zondag 3 augustus 2014

naar Santa Margarita

Alweer heerlijk geslapen in onze hut. ’S Morgens doen we het kalm aan er is internet in de hut, wel langzaam maar net snel genoeg om foto’s bij het blog te zetten. Dan pakken we rustig alle spullen in, maar als we de auto starten gaat er een lampje branden. We kijken in het boekje en het blijkt om de bandenspanning te gaan. We rijden naar tankstation 1 maar daar is het snoer van de luchtpomp stuk. We rijden naar tankstation 2 en proberen de banden bij te vullen maar het is een ander systeem dan bij ons dus we hebben geen idee of het goed gaat. De mevrouw van het tankstation probeert ons te helpen en ziet dat een band er veel leger uit ziet dan de rest. Met veel moeite pompt ze er lucht in maar het lampje blijft branden. We mogen de telefoon van het tankstation gebruiken en ik bel naar Alamo. Ze kunnen roadside assitence sturen dat kost ons 50 dollar. Ik vraag of er ook een Alamo in Monterey zit en die is er. Omdat de banden niet lek zijn kiezen we er voor om daar heen te rijden. We hoeven niet lang te zoeken dankzij de tomtom en staan dan bij de balie van Alamo Monterey. De dame achter de balie geeft aan geen SUV’s voorradig te hebben, anders hadden we m mogen ruilen maar ze geeft ons het adres van een garage die de band op hun kosten kan maken. De garage zit maar 3 min van Alamo af en we worden direct geholpen. Een aardige monteur controleert de bandenspanning en wat blijkt het is niet dat ene voorwiel (daar zit nu zelfs teveel lucht in) het zijn beide achterwielen. De monteur vertelt dat dit veel voorkomt door verwisseling van klimaat. Hij pompt er nieuwe lucht in en de banden zijn niet lek. We geven hem een fooitje en nu kunnen we eindelijk de dag beginnen. We zijn opgelucht dat het zo is afgelopen en met een uurtje vertraging beginnen we aan de kustweg.
We rijden Monterey nu voorbij en via allemaal prachtige uitzichten op de zee via hoge kliffen rijden we naar Big Sur. Hier zien we een leuk restaurant/hotel/winkel. We hebben nog niet veel gegeten en het is 12.15. We gaan heerlijk lunchen. We worden naar buiten gebracht waar je op een schitterend terras aan een riviertje zit. Wat een heerlijke plek! Ik eet een lekkere club sandwich, mijn moeder een warm broodje met zalm en Sophia wat een verrassing een hamburger.
Als we ons lekker vol hebben gegeten rijden we weer verder. Door bossen, langs riviertjes en dan weer over hoge kliffen langs de zee. Bij het Julia Pfeifer burns statepark stoppen we. Het is hier enorm druk. Vroeger zijn we hier ook geweest en toen waren er nauwelijks mensen, nu is de parkeerplaats afgeladen vol. Maar toch is het de moeite waard. Via een tunneltje loop je richting kust en daar heb je een schitterend uitzicht op een verlaten strandje waar een watervalletje naar beneden klettert en waar alleen de vogels komen. (en een zekere Rob, die zijn naam daar beneden met witte stenen heeft neergelegd)

Na dit wandelingetje keren we terug naar de auto en rijden verder highway 1 af naar het zuiden. We stoppen regelmatig en kijken  naar het mooie uitzicht. Het is vandaag langs de zee heel erg mistig, zodra de weg een paar meter naar het binnenland gaat is het weer heerlijk zonnig. Bij San Simeon stoppen we om naar de zeeolifanten te kijken. Wat een reusachtige logge beesten zijn dat. Ze liggen lui in het zand, soms komt er heen omhoog en schuift een stukje over het strand. Leuk om te zien. Even verderop verlaten we de 1 en gaan we naar de 101 want we hebben een camping in Santa Margarita wat iets in het binnenland ligt. Onderweg zoeken we eerst een supermarkt. We willen iets te eten vinden voor bij de cabin die we gehuurd hebben. In de eerste supermarkt hebben ze niets. In de tweede (Vons) hebben ze allemaal lekkere dingen. We kopen een gegrilde kip, lekker brood, en een lekker stukje cheesecake, appelsap en kleine flesjes wijn. Dan rijden we door naar onze camping waar we weer een cabin gehuurd hebben. Het is een hele mooie camping in de heuvels. Sophia gaat eerst naar de playground en het springkussen en dan eten we lekker aan de picknicktafel ons eten op. We hadden zien staan Friday night film night dus gingen we een kijkje nemen. Een groot filmscherm stond buiten op een veld. Er waren strobalen met matjes waar je op kon zitten en ze draaiden de film planet 51. Het was een hele leuke film en zo bijzonder om onder de sterren. (en er waren heel veel sterren, we konden zelfs de melkweg zien) op een strobaal een film te zitten kijken. We hebben er erg van genoten. Terug naar de hut, helaas is hier alleen internet bij de receptie dus het blog zet ik pas morgen online. Een klein minpuntje het is erg warm in de hut. Wel is er een ventilator en in plaats van onder onze slaapzak gaan we er maar op slapen. Maar het was alweer een fantastische dag.

1. Wat een mooie weg om te rijden en wat een uitzicht steeds.
    En de zeeolifanten vonden wij ook zo leuk heerlijke dag weer.