zondag 30 april 2023

net als de Efteling

Niet zo lekker geslapen vannacht, de airco´s gaan het pas vanaf 1 mei doen en dus liggen we elke avond met onze balkon deuren open, dat is op de kamer van Kader en mij wel lekker omdat onze kamer op een hoek ligt een beetje richting de zee, op de twee andere kamers komt er nauwelijks wind naar binnen en is het elke nacht te warm. Maar vannacht hadden Kader en ik pech want tegenover onze kamer ligt een trouwlocatie en vannacht om twee uur kwam er een kabaal aan van toeters en trommels vanwege een huwelijk, het was echt een kabaal maar in de andere kamers hebben ze het niet gehoord (gelukkig voor hun) Ik deed mijn oordoppen in en toen was het te doen, in de vroege ochtend gingen ze met luidgetoeter weer weg (dat hebben ze in de andere kamers ook gehoord)

Om 7.45 in de ontbijtzaal en er is nog bijna niemand, lekker hoor zo'n rustige eetzaal (al ben ik ook niet van plan om morgen weer vroeg op te staan) Sophia en ik hebben allebei een lekker omeletje en een oliebol. Om 8.30 moet de taxi voorrijden maar hij is er nog niet en daarom zitten we dit keer aan de voorkant van ons hotel, (ook mooi) naar een meeuw te kijken die een bad neemt, Sophia noemt hem Jopie!

Dan komt de taxi eraan, een mooi groot busje, dit keer weer met stoelen achter elkaar en Sophia en ik gaan samen op de achterste rij, maar omdat er met een van de stoelen op de middelste rij iets mis met de gordel is komt mijn moeder er ook bij. Annelies en Sjaak op de tweede rij en Kader met de chauffeur voorin.
Onze eerste stop is al vrij snel na ongeveer een half uur bij het dorpje Tagazout, hier moet veel gesurfd worden maar de zee is nu rustig. We staan wel op een heel mooi uitkijkpunt over strand en zee. In de verte zien we ook kamelen op het strand lopen.

We willen nog even naar de wc voor we verder gaan en de taxichauffeur brengt ons naar een heel leuk koffietentje waar we van de wc gebruik mogen maken, Kader koopt een beker koffie waarvan hij de beker mag houden (hij had er borg voor betaald die hij dan niet terug krijgt, hebben wij weer een leuke erbij) We gaan weer op weg en rijden een prachtige route langs de zee, meestal rotskust en het water heeft een hele mooie kleur. Soms staan er tentjes en hutjes langs de weg en Annelies zegt dat ze op de 1001nacht tent van Sprookjeswonderland lijken.
De volgende stop is Addar, hier zitten we op een super leuk terras hoog boven het strand, prachtig uitzicht op de zee en de mensen die aan het surfen zijn! We willen een Hawaii drinken maar ze hebben het niet dus dan maar sprite.
Als we weggaan zien we nog een superschattige kleine kitten.

Hierna gaan we weer op weg en nu rijden we voornamelijk door de binnenlanden, soms van die typisch Marokkaanse dorpjes met van die winkels en huizen etc, dan weer droge landschappen met bomen die Argan bomen zijn. Mijn moeder vraagt zich af of ze eens Arganolie voor haar huid zal kopen en Kader overlegt met de chauffeur, hij weet een plek waar ze goede verkopen want er is heel veel rotzooi te koop met maar een klein percentage Argan.
We komen een erf op van een cooperatie gerund door vrouwen. Een jonge vrouw die goed Engels spreekt vertelt ons hoe ze te werk gaan en neemt ons mee naar een hal waar oudere vrouwen op kleedjes op de grond bezig zijn met de bonen, de ene pelt ze, dan worden ze geroosterd en wordt er een tweede pel afgehaald, daarna worden ze vermalen. Ze moeten de noten verzamelen voor de geiten dat doen, de geiten eten alleen de schillen en poepen de noten juist uit maar dan stinken ze naar geitenpoep, dus de dames verzamelen de noten, halen de schil eraf en geven die weer aan de geiten. Ook de tweede schil wordt niet weggegooid maar wordt gebruikt voor kunstwerken. Dan komen we in de winkel waar we van alles mogen proberen en proeven. We kopen twee potten honing, Sophia een product voor haar haar en mijn moeder iets voor haar huid.
We gaan hier naar de wc en zitten nog even op het binnenplaatsje, wat een mooie bloemen groeien hier.

Nu rijden we door naar Essaouira, ons doel voor vandaag. We worden door de taxi afgezet en omdat we weer rond 8uur vanavond in het hotel willen zijn, hebben we hier nu 2 uur te besteden. Dat bleek best kort en we moesten behoorlijk doorlopen maar het was het waard, wat een mooie stad.
Als eerste gingen we naar de vismarkt, hier worden de vissen heengebracht en worden ze zo voor je klaar gemaakt. Eerst dachten we, we gaan niet meer op een tentje van de straat eten (toen we vroeger in Marrakech er ziek van geworden waren) maar dat was vlees, dit is is vis. De vis is echt heel vers, het stinkt niet, de ogen zien er helder uit en het is er superdruk met zowel toeristen als locals. Je kiest je vis van de kraam en die wordt dan voor je klaar gemaakt. Alleen Sophia lust dit niet maar ze zeggen voor haar een patatje te hebben (dat hadden ze toch niet maar hebben er uiteindelijk een voor haar gehaald)
Er lopen hier weer piepkleine poesje, er wordt wel goed voor gezorgd, ze krijgen zelf een visje en als hij m niet open krijgt brengen ze een nieuwe die al gefileerd is.

Na het eten gaan we de rest van de stad in. Er zijn prachtige uitzichten op zee, wit met blauwe huizen zoals in Griekenland, een fort met kanonnen en allemaal sprookjes 1001 en nacht straten en deuren. Af en toe klinkt er een fluitje, het is hier echt niet fata Morgana maar dan in het echt! Jammer genoeg  vliegt de tijd voorbij want een ander deel van de stad hebben we nog niet eens kunnen bezoeken.

Om 16.00 stappen we weer in de taxi en hebben een korte stop met een prachtig uitkijkpunt boven de zee en een vallei waar we even de benen strekken.

Om 19.30 zijn we weer bij het hotel en gaan we direct naar de eetzaal, er is een Japans thema met een soort van sushi, het is wel ok maar niet zo lekker als de sushi die we kennen en gelukkig is er nog heel veel anders. Terwijl we zitten te eten klinkt er ineens veel lawaai, geklap, gejuich etc. Een aantal medewerkers lopen met een gigantisch dessert door de eetzaal met allerlei sterretjes erop, een heel spektakel.
Na het eten ga ik met mijn moeder en Sophia nog even op het balkon terras een cocktail drinken en daarna naar de kamer.