woensdag 25 juli 2018

New York, here we come

Daar is ie dan het eerste blog vanuit Amerika!
Na een behoorlijk slechte nachtrust (want oh wat is het heet in mijn slaapkamer en ik ben toch ook altijd wel een beetje zenuwachtig de nacht van te voren) Kon ik gewoon vanmorgen uitslapen want onze vlucht ging pas om 13.25.
Zeer kalm aan gedaan, hoewel we verkeerd gerekend hadden met hoe laat we op Schiphol moesten zijn dus toen was t ineens haasten.
Gelukkig was t niet druk bij Schiphol. We namen afscheid van Kader en toen inchecken.
Ik had thuis al ingecheckt en ons op andere stoelnummers gezet want helemaal achterin vonden we niets. (Ook hebben we tegen een kleine bijbetaling een andere maaltijd geboekt, voor mij Italiaans en voor mijn moeder een Indonesische rijsttafel.)
Wat wel vreemd was dat er voor Sophia en mij een boardingpass was uitgekomen en voor mijn moeder niet, dus moesten we bij Schiphol alsnog langs de incheck apparaten. Nu kreeg mijn moeder wel een boardingpass maar met drie Sen erop... mmm vreemd.
Een kleine rij om de koffers in te leveren, lekker die zijn nog lekker leeg dan kan er flink wat mee terug.
Daarna een korte security rij. We hoefden geen schoenen uit, laptops konden in de tas blijven, ging allemaal prima.
We hadden nog even een half uurtje over en wilden een kleinigheidje halen bij de Mac. Er was heel  veel op, er kwam geen bon uit t apparaat en toen we in de rij stonden werd er ineens gezegd dat mijn aardbeiensmoothie er niet was en of een mango smoothie ook goed was.
Met t drankje in de hand naar de gate gelopen en toen we daar net een poosje zaten werden een heel aantal mensen omgeroepen die zich moesten melden en daar kwam die SSS code op de boardingpas dan opdagen mijn moeder moest zich melden. In plaats van het interview van vroeger werden er nu bij wijze van steekproef mensen uitgekozen om hun handbagage extra te laten checken. Mijn kapotte IPad (scheur in t scherm) was nog t meest verdacht maar we konden t vliegtuig in.
We installeerde ons op de stoelen op rij 33 en begonnen meteen het entertainment systeem te verkennen. Wat leuk was, voor ons als musical fans was dat Pia Douwes haar hoofd als start op het entertainment verscheen. (er was ook een muziekprogramma van haar met allerlei musicalliedjes, oa mijn leven is van mij in 7 talen, later op de vlucht naar zitten luisteren) Ik begon met een Disney fantasyfilm, weet niet meer hoe die heette... Ons eten kwam al snel omdat we een speciale maaltijd hadden. (voor Sophia hadden we trouwens een kindermenu) Het was echt super lekker, heb nog nooit zo lekker in een vliegtuig gegeten!!! Enig nadeeltje, het drinken komt pas bij de reguliere maaltijd en nu had ik mijn eten al bijna op toen ik mijn wijntje kreeg...
Nog twee films gekeken (ik wind river en iets over AA Milne schrijver van Winnie de Pooh, vond het beide goede films) Sophia, (Coco, terwijl ik die op dvd voor haar heb gekocht, Ferdinand, Mulan em Jumanji) en mijn moeder (bad grandma's haha toepasselijk en een film over Londen)
De tijd vloog voorbij, we kregen nog een ijsje en een keer de keuze tussen pizza of kaneelbroodje. En voor we het wisten landen we al in New York, nog niet eerder meegemaakt, we landen een half uur te vroeg.
De rijen bij de immigrations waren stukken beter dan vroeger en omdat we terug keerden en al eerder een Esta hadden mochten we bij de apparaten, vingers scannen, foto maken en we konden alweer verder.
Bij de koffers de voorsprong wat kwijtgeraakt want Sophia's koffer kwam in de eerste instantie niet, gelukkig in de tweede instantie wel en vervolgend konden we in de (korte) rij voor de Yellowcabs.
Kader zijn collega was totaal niet spraakzaam, maar bracht ons wel netjes tot aan ons hotel, het Chelsea Savoy hotel. Het was inmiddels nog maar 17.00 plaatselijke tijd dus de koffers naar de kamer gebracht en meteen maar weer de deur uit. (Kamer is voor NewYork begrippen vrij ruim)
Het was meteen al indrukwekkend al die grote gebouwen om je heen. Ons hotel ligt vlakbij het Flat Iron building dus daar eerst heen gelopen.

Aan de overkant van de straat zagen we een lego winkel en omdat we het sowieso leuk vinden en om even in de airco te zijn, (het is een beetje benauwd weer, wel bewolkt maar erg warm) zijn we hier even naar binnen gegaan. Altijd leuk om hier een poosje rond te hangen. Nu hebben ze wel Harry Potter lego maar nu hoeft van Sophia niet meer... Lego friends trekt nog wel steeds dus daar gaat ze in de loop van de vakantie weer eens naar kijken.


Alweer naar de Mac Donalds, tweede keer vandaag en zulke grote fans zijn we nou ook weer niet, maar we willen even snel iets eten en dit is t eerste wat we zien. We lopen daarna nog wat door de straten en door Madisonsquare park, een leuk klein parkje waar de veteranen die terugkwamen van de eerste wereld oorlog werden geeerd.
Er rennen hier zeker 20 Eekhoorns rond, midden in de stad. We zijn ook opvallend veel mensen met een hond en er is een losloop pleintje (het is maar een heel klein parkje)

Sophia is erg moe dus we gaan maar weer naar t hotel. Daar begin ik aan de blog, mijn moeder lezen en Sophia redt het tot exact 20.00 dvd te kijken. 20.00 is haar bedtijd op een door de weekse dag dus op zich een redelijke tijd. Ben benieuwd hoe we zullen slapen, meestal is t die eerste nacht niet best. 


3 opmerkingen:

  1. Oo jullie zijn er na een soepele reis.
    En nu maar genieten in NY,en als je er de tijd voor hebt moet je echt een keer gaan lunchen bij Ellen Stardust is zo leuk ze staan dat op de tafels te zingen.
    Allemaal bekende en musical nummers zon leuk sfeertje.
    Het is bij broadwayin de buut..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi allemaal,

    Wat spannend allemaal voor jullie.
    Erg leuk om te lezen.
    En wij zien jullie volgende blog met belangstelling tegemoet.

    Veel plezier in New York..

    Hartelijke groeten,

    Mehtap & Aylin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om jullie te volgen. Klinkt als een goede vliegreis. Leuke locatie vlakbij de Flatiron! Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen