donderdag 26 juli 2018

waking up in a city that doesn't sleep

We hebben best aardig geslapen. Wel super vroeg wakker natuurlijk, mijn moeder om 4.00 en Sophia en ik tot 4.30, maar ja dat hoort bij de eerste dag(en) Nog een poosje in bed blijven liggen maar om 6.30 waren we fris gedoucht en aangekleed en wilde we op pad. Het was nog wel steeds donker buiten, vreemd. Even naar buiten kijken, oh het regent. Even naar de weersvoorspelling kijken, hele dag door buien. Het was wel erg warm, dat is vreemd hoor, donkere lucht, regen en toch warm.
Ons hotel serveert als een van de weinige hotels in New York een ontbijtje maar ja wel pas vanaf 8.00 en als je al om 4.30 op bent dan is dat te lang wachten dus met regenponcho;s en al gingen we naar buiten. We liepen een paar  meter en het zachtjes regenen veranderde in een hoosbui. Dus t eerste de beste ontbijttentje ingeschoten en erg lekker ontbeten. Mijn moeder en ik toast, hashbrowns en eggs sunny side up en Sophia de pancakes die ze natuurlijk niet op kreeg maar t was geen straf om daar mee te helpen. Na het ontbijt regende het nog steeds maar we moesten nu een behoorlijk stuk met de metro en de halte lag naast t restaurantje.
We kochten drie losse tickets, bij de eerste twee lukte t om met de creditcard te betalen maar bij t derde ticket ging t ineens niet meer dus hebben we die cash betaald.
Met de rode lijn helemaal tot t eindpunt gereden, de halte van het Vrijheidsbeeld. Daar aangekomen stond er een kleine rij voor de ferry en geen rij bij de kassa's. Kaartjes gekocht en de rij voor de boot in. Eerst door de security, alle spullen gescreend en zelf door detectie poortjes en toen konden we de boot op. Het regende nog wel maar heel zachtjes. Dus we konden buiten zitten. We moesten nog even wachten want dit was de eerste boot en die vertrekt om 8.30.

Op Liberty island rond gelopen, (er was vandaag geen crown acces mogelijk) en het Vrijheidsbeeld van alle kanten bekeken. Omdat we de eerste groep waren was t nog heerlijk rustig. En het was ook droog, hoera! We konden overal makkelijk foto;s maken zonder mensen ervoor.
Ik ben hier zelf in 2005 ook geweest, Sophia is voor t eerst maar t is toch heel bijzonder om dat beroemde Vrijheidsbeeld in het echt te zien.
In de giftshop nog wat leuke dingetjes gekocht, zoals een koelkastmagneet en toen met de volgende boot die naar Ellis Island (immigration Island)

Op Ellis Island kan je zien hoe het ging met immigranten aankwamen in Amerika. Je ziet oa de grote hal, een slaapzaal, allerlei spullen die de mensen meenamen en er is veel te zien en te lezen over de geschiedenis van Amerika en alle verschillende immigranten. Het was indrukwekkend en erg groot, na een tijdje hadden we t wel gehad (en ook weer honger) dus namen we de ferry weer naar het vaste land.

Na Ellis Island liepen we naar het Financial district. We wilden nu eerst iets eten maar t waren voornamelijk allemaal winkels wat we zagen. Na een tijdje een tentje die er van buiten niet uitzag gevonden maar wel een heerlijke Philly cheesesteak gegeten en ook nog eens met een leuk uitzicht vanaf boven. Na het eten ging t weer regenen dus we gingen maar wat winkels in. Maar omdat we nu niet echt shoppen op onze planning hebben gestaan, zagen we ook niet echt iets en gelukkig was t weer droog buiten. We wilden eigenlijk naar One World observatory maar de top was helemaal in de mist en de mensen van de kassa adviseerden om nu niet te gaan, want er was nu helemaal niks te zien. Jammer, dan proberen we het morgen nog een keer. Toen hebben we het 9/11 memorial bezocht, op de plek waar de towers hebben gestaan zijn twee grote vijvers met op de randen de namen van alle slachtoffers. Het was een heel mooi en indrukwekkend gezicht. Met op de achtergrond allemaal grote wolkenkrabbers.

Hierna nog naar t beursgebouw gelopen. Trinitychurch gezien, een kleine oude kerk tussen alle moderne gebouwen. En naar de Charging bull gelopen. Ik heb het nergens zo druk gezien als hier... Want als je de ballen van deze bull streelt brengt dat geluk, nou ja geluk willen wij ook wel dus ook maar even gedaan. Hierna waren we eigenlijk wel moe maar t is nog vroeg, 14.45. We besluiten om maar even naar t hotel te gaan want anders houden we t nooit nog vol tot in de avond. We kopen weer drie metrotickets. Sophia en ik gaan door t hek maar bij mijn moeder zat ie op een of andere manier niet goed en ze komt er niet door en opnieuw scannen gaat niet, want dan moet je 20 min wachten... mijn moeder koopt dus maar een nieuw kaartje... Dat ging toch vroeger allemaal makkelijker met die metro.

In het hotel 1,5 uur wat rond gehangen met een filmpje/ipad en toen weer op pad, met als doel little Italy (t regende weer een beetje). Wel weer eerst gedoe met de metro want we hadden alleen nog maar cash geld voor twee kaartjes. Dus even creme spoeling gekocht bij de wallGreens zodat we wisselgeld hebben. En toen eindelijk op naar Little Italy ziet er heel leuk/gezellig uit. Verlichting boven de straten, overal eettentjes en terrassen op straat. We hadden een beetje moeite om er een te kiezen en toen kozen we er een die Sofia heette. In de eerste instantie dachten we er verkeerd aangedaan te hebben want deze had geen aanbiedingen en geen kindermenu en de lemonade was ontzettend zuur. Maar t eten was echt heel lekker. Ik had spaghetti carbonara, Sophia spaghetti met meatballs en mijn moeder lasagna. En de prijs viel uiteindelijk ook mee dus toch geslaagd uit eten geweest. Tijdens t eten begon bij Sophia de vermoeidheid wel weer toe te slaan. In de metro (weer gedoe want t ene apparaat kon alleen munten hebben en t andere alleen biljetten maar kon niet teruggeven, gelukkig was er nu een bemand hokje om te betalen) viel Sophia bijna in slaap maar toch wakker gebleven. Op de kamer heeft ze t volgehouden tot half 9. Hoop dat ze t morgen langer volhoudt want dan hebben we 's avonds iets leuks... Zelf ben ik nu trouwens ook behoorlijk moe, maar ik wil t ook langer volhouden dan gisteren...

1. Wat een volle, fijne eerste dag voor jullie in NYC. Wat een gave stad blijft dat toch! Het Vrijheidsbegrip is zo'n icoon! Tof om daar zo dichtbij te staan. Van Ellis Island werd ik een beetje droevig van de verhalen daar. Little Italy klinkt weer heel gezellig. Ben benieuwd wat jullie vanavond gaan doen...geniet er in ieder geval van!