woensdag 28 juli 2021

love the dolphins

 Vanmorgen heel rustig aangedaan, we gaan vanmiddag naar het Seaaquarium en de Dolphin Academy maar het is er niet zo heel groot dus kunnen we rustig aan doen. We slapen uit, gaan naar het ontbijt en zitten een tijdje op ons balkon. Om 11 pakken we rustig onze spullen in en vertrekken. Het seaaquarium ligt een stukje buiten Willemstad naast Mambobeach waarvan we besloten hebben het toch maar niet te gaan bezoeken. 

Voor 3 dollar parkeren we de auto bij het zeeaquarium. Sophia en ik gaan zwemmen met dolfijnen en mijn moeder gaat kijken. Als je gaat zwemmen mag je ook de rest van het zeeaquarium gratis bezoeken. Sophia en ik krijgen een paars polsbandje om, mijn moeder eerst een gele als toegangsbewijs en daarna nog een blauwe als observant van het dolfijnzwemmen, hoewel dat laatste niet echt nodig was want iedereen kon gewoon meekijken. 

Onze dolfijnafspraak is om 2uur en het is nu 12 uur. We bekijken de Flamingo's, de verschillende aquaria binnen en buiten de voelbakken.






We bekijken een dolfijnenshow met de muziek van Tarzan. Wat heel mooi aan de dolphin academy is, is dat alle bassins met elkaar maar ook in verbinding met openzee zijn. Er stroomt regelmatig water over de rotsen en daarbij ook vissen uit de zee waar de dolfijnen dan op kunnen jagen. Daarnaast hebben ze het openwaterprogramma en mogen de dolfijnen regelmatig in de open zee zwemmen. (dat kon je trouwens ook boeken duiken met de dolfijnen in open water) De show is erg leuk, ze vertellen op welke manier ze dolfijnen iets aanleren, met een stok en belonen en de dolfijnen springen een heel eind in de lucht.






Na de show lopen we naar de balie van de Dolphin Academy maar voor we daar heen lopen zegt Sophia ineens heel verbaasd huh daar zit juf Marianne van de basisschool. Ik zeg dan moeten we even gedag gaan zeggen want het is natuurlijk wel heel bijzonder als je op Curacao een bekende tegen komt. We maken even een praatje en dan gaan we ons snel melden voor onze Dolphin swim. 

Het zijn enorm veel mensen maar er zijn ook heel veel bassins en verschillende sessies. We krijgen flippers, die van Sophia zijn eigenlijk te klein maar ze krijgt ze nipt aan. De groepen worden verdeeld en we gaan naar een bassin helemaal links van het park. Daar krijgen we uitleg wat je echt niet mag doen. Dolfijn niet in gezicht aanraken, niet aan het spuitgat en niet aan zijn staart. Dan moeten we wachten want we zijn over twee groepen verdeeld. We gaan nog even bij mijn moeder zitten en insmeren en dan weer terug voor onze swim.

Op het platform gaan zitten, flippers aan en voorover t water in. Het water is diep en lekker koel maar niet te koud, ik vind het heerlijk! Sophia iets minder, de kou went snel maar t diepe en constant trappelen vindt ze vermoeiend maar ze kan aan mij hangen. Ook nu wordt de groep weer verder verdeeld. Sophia en ik met 2 stelletjes en twee dolfijnen, ook een moeder en een dochter. Ze heten Djolie en Gigi. 

Als eerste is een Amerikaanse man uit ons groepje aan de beurt, maar de dolfijn weigert bij de man te komen, de dochter dolfijn is bij zijn vrouw en de moeder dolfijn gaat daar dan ook steeds heen. Eerst denkt de instructeur dat het is omdat wij de laatste groep zijn en ze geen zin meer heeft. En dat mag, de dolfijnen doen vrijwillig (wel onder de stimulans van een lekker visje als beloning mee) maar ze mogen kiezen om niet mee te doen. Dan vraagt de instructeur aan mij om te komen. Geen probleem, de dolfijn komt bij mij, ze geeft me een kus en ik mag haar vasthouden, daarna mag Sophia dat ook zonder problemen. Bij de vriendin van de man lukt het alleen als hij weg is. De instructeur vraagt of hij misschien een pacemaker heeft dat niet maar hij heeft wel een kunstknie. De instructeur zegt dat dit het waarschijnlijk is, dolfijnen kunnen voelen dat bepaalde lichamen anders zijn, als je een ziekte hebt of als je iets in  je lichaam hebt zoals deze man met een kunst knie. 

Sophia en ik moeten schouder aan schouder en de man en zijn partner tegenover ons. De dolfijn moet in het midden komen zwemmen en dan kunnen we met haar mee zwemmen. De dolfijn vindt Sophia en mij geen probleem en laat ons meezwemmen maar de man die moet ze absoluut niet. De man moet aan de kant gaan zwemmen en Sophia en ik en de vrouw (en het andere stel met de dochterdolfijn) zwemmen met haar mee, raken haar aan, doen kunstjes. Sophia en ik laten ze samen zingen en als je op je rug gaat liggen duwen ze je via je handen met hun neus verder, heel erg leuk. Op het einde mag de man er stiekem bij komen zwemmen en dan accepteert de dolfijn dat, Ze wordt dan ook direct extra beloont dat ze met die man heeft gezwommen. Ik ben blij dat wij dat niet waren want die man heeft wel een stuk minder ervaring gehad dan wij.









Na het zwemmen kleden Sophia en ik ons om en gaan we een hotdog eten en een blikje fris drinken en dan begint nog een keer de dolfijnen show die we goed kunnen volgen vanaf het terras. Na het eten en de show gaan we naar het winkeltje en Sophia koopt een ketting met de letter S en een schildpadje. Dan gaan we naar de auto. We willen eigenlijk nog even bij Mambo beach kijken omdat we daar niet meer heen zullen gaan. Maar je moet dan over de weg lopen en dat zien we niet zitten.

De straat van het zeeaquarium is ook erg leuk, we nemen daar een kijkje en gaan dan echt naar de auto.






Terug naar t hotel, eerst deed de navigatie het niet goed, er kwam wel een pijl met over 300 meter rechts maar geen kaartje, toen zeiden ze dat ons adres over 2 km ipv 22 km was en uiteindelijk deed ie t weer goed. Bij t hotel eerst een drankje gehaald, meegenomen naar t balkon en even lekker gezeten tot t tijd was om te gaan eten. We eten weer bij t buffet, gaan daarna nog even op de blauwe banken zitten en Sophia naar de botsauto's. Er is vanavond Bingo bij de Robotarm maar dat laten we maar aan ons voorbij gaan. 


1 opmerking:

  1. Weer een superervaring erbij vreemd he dat zo een dolfijn dingen signaleert dat wat wij niet kunnen
    Jammer dat je de bingo hebt laten schieten

    BeantwoordenVerwijderen