maandag 29 juli 2019

a octopus's garden

Vandaag een boottocht geboekt die om 13.00 vertrok dus voor die tijd alle tijd. Werd wakker van de facetime van Kader, maar dat was niet erg het was 6.30 en ik vind het altijd fijn om hem te spreken. Ook hebben we onze lieve poes Pim op facetime gezien!
Daarna lekker rustig aangedaan, in het huisje gerommeld, ontbeten en toen zijn we de deur uitgegaan. We hebben alle tijd om eerst iets anders te doen en mijn keus is Iao valley, een tropisch stukje in het schiereiland van Maui aan de noordelijke kant, niet ver van ons huisje in Kihei.
Toen we daar aankwamen zagen we al veel auto's langs de weg en de parkeerplaats was vol. Gelukkig is dit stateparkje niet zo groot en gaan mensen ook weer regelmatig weg, dus even wachten en we konden de auto parkeren en even terug lopen om 5 dollar te betalen.
Dit is zo'n schitterende plek, je zou er zo een Kingkong of een dinosaurus kunnen indenken.
We wandelen eerst omhoog naar het uitkijkpunt op the needle.




Om de needle heen, hangt een hele donkere wolk terwijl het aan de andere kant van de vallei stralend weer is.
Na het uitzicht op de needle lopen we helemaal naar het beneden naar waar je bij het riviertje kan komen.



Daarna weer omhoog door een stukje tropische tuin.



We hebben ongeveer een uur in dit park doorgebracht. Het is nog vroeg maar we rijden vast naar de haven om te kijken waar we straks moeten zijn. Het is letterlijk naast de aanlegplaats waar de boot ligt waar we twee jaar geleden mee zijn geweest. 
We zijn nog te vroeg dus rijden we nog een rondje met de auto. Komen daarna ong een half uur van te voren weer terug. Er staat al een groepje mensen in de rij. Onze boot heet the four winds en om zijn naam eer aan te doen steekt er ook ineens een enorme wind op. Het begint echt vreselijk te waaien terwijl we daar staan te wachten. Als we op de boot komen informeert de kapitein ons dat we door het weer niet naar de Molokini crater kunnen maar dat we wel ergens anders kunnen gaan snorkelen. Aan de ene kant vind ik dat wel jammer want ik had de molokini krater ook willen zien maar ik maakte me ook wel zorgen om die harde wind. 
Bij het inchecken op de boot mag je doorgeven wat je straks wil eten. Op de boot wordt gebbqed. Je mag kiezen uit hamburgen, kipfilet, vegaburger en hotdog. We kiezen allemaal een hamburger. We kunnen vanaf onze plek op het schip ook de bbq zien, grappig bbqen op zee. 


We varen langs de kust langs de weg naar Lahaina en hier langs de weg (de weg loopt heel hoog boven ons, je kan hier niet zelf komen dan zou je een eind naar beneden moeten klimmen) houdt de boot stil en gaan we te water. We krijgen flippers en duikbril en snorkel. Bij dit soort tochten neem ik mijn eigen spullen niet meer mee, scheelt in het slepen. En via een trappetje ga je de heldere zee in. Al vanaf de boot zie je de zwarte vissen zwemmen.
Je moet van de boot af zwemmen richting de kant en dan komen we over het koraal. Het is echt schitterend! Wat een schitterende tuinen van koraal en vol met allerlei vissen en dat zo vlak langs de weg. Gelukkig is hier van de wind niet veel te merken, er staat niet een hele sterke stroming of hoge golven. We zien echt heel veel moois!






Na een tijdje is ongeveer de helft van de mensen uit het water en gaan wij ook richting de boot. 
We kunnen direct in de rij voor het eten. Bij de hamburger die je kunt beleggen met kaas, augurk, uit, sla en tomaat, kan je ook chips pakken. Ik leg een portie chips naast mijn hamburger en neem een biertje mee want ik ben klaar ben zwemmen en dan is de bar open. Maar als ik met mijn bordje naar boven wil is dat sowieso een uitdaging zo'n trappetje op met een bord in de ene hand en een blikje in de andere maar dan steekt de wind ook weer op en blaast bijna al die chips van mijn bord en niet van mij alleen, overal waait chips en de vissen komen er mooi op af elke keer.
Na de uitdaging van het trappetje op is het wel lekker genieten van de bbq op zee. We gaan nog een keer naar beneden voor een muffin en een drankje. Ondertussen zijn er nog steeds mensen aan t snorkelen, je krijgt bij deze bootttocht echt goed de tijd! Onderaan de boot ontdekt Sophia nog een glass bottom en kan je vanaf hier ook de zee in kijken, ik kom ook even kijken en net als ik weer wil weggegaan roept Sophia SCHILDPAD, zwemt zo een schildpad onder ons door. Op de foto is ie nauwelijks te zien maar t was echt een flinke.

Bovenop t dek hebben we nog zicht op de kok die stukken kip overboord gooit, de zwarte vissen komen er als pirana's op af.
Dan varen we weer naar de kust en de wind is nog steeds behoorlijk hard maar gelukkig geen last van hoge golven. 
Het is 17.00 als we weer aan land zijn en we rijden terug naar Kihei, stoppen bij de foodland, kopen een lekkere ribeye om zelf te bakken en salade en om 18.00 zijn we thuis. Lekker op tijd het blog afmaken en dan na het eten (ribeye was zalig) lekker de avond op het balkon doorbrengen. 

1 opmerking:

  1. Leuk weer veel gezien en beleefd gelukkig niet zeeziek door de wind geniet van je avond op het balkon

    BeantwoordenVerwijderen