woensdag 24 juli 2019

oh green canyon

Geen wekker vanmorgen maar gisteravond waren we zo moe dat we al om 21.00 waren gaan slapen dus dan ben je wel weer vroeg wakker, mijn moeder 6.15, ik 6.30, alleen Sophia tot 7.30 en als ze haar gang had kunnen gaan was ze waarschijnlijk langer blijven slapen, maar ik had honger dus moest ze opstaan.
We hadden nog mail van de auto verhuur dat ze er niks van snappen, nooit eerder hebben meegemaakt maar ze gaan t uitzoeken en hopen de oplossing te vinden voor we in Maui komen.
Vandaag wilden we lekker uit ontbijten en we reden richting t winkelcentrum aan de overkant waar vorige keer een ontbijt restaurant zat maar dat was nu een bar, dan maar richting Lilhue (waar t vliegveld ligt, we moeten toch deze kant op voor de Waimea canyon) We vinden daar inderdaad een eettentje, van buiten en van binnen ziet t er niet super uit. Maar t ontbijt is echt super lekker, je bestelt aan de counter en krijgt je eten in piepschuim bakken maar t smaakt echt heerlijk! We hadden eggs benedict en french toast.
Daarna rijden we verder naar het westen van het eiland op weg dus naar de Waimea canyon. Het weer is droog maar wel helemaal bewolkt. We hopen dat er daarom minder mist zal hangen in het tweede deel van het park Kokee statepark waar je uitzicht hebt op de Na'apali kust.
We rijden eerst via een weggetje langs de rode aarde omhoog, na een tijdje zie je een kleine waterval aan de andere kant van de vangrail. Je kan er stoppen en even over de vangrail heen om naar de waterval te lopen. Vorige keer hadden we deze waterval gemist, hij is niet groot maar wel mooi zo in de rode aarde.

Na dit watervalletje rijden we verder en zien we al snel een uitzichtpunt op de canyon naast de weg. We hebben deze canyon vorige keer ook bezocht maar hij blijft schitterend, een groene grand canyon met een waterval!

Dan stoppen we bij een officeel uitzichtpunt. Vorige keer kon je hier gratis parkeren, nu moet je je auto kenteken invoeren, 5 dollar betalen en het bonnetje voor je ruit leggen dan is ie daarna elk uitzicht punt geldig. Op zich ook wel logisch voor een statepark.
Op de parkeerplaats stikt het echt van de kippen! Ook is er weer een fruit stand. We kopen een bakje ananas en een bakje kokos, er liggen ook een soort van loempiaatjes, we vragen wat het is. Het is een lokaal product een soort loempia met banaan en appel. Gemaakt door moeder zelf, het waren moeder en dochter in de kraam. Even leuk mee staan praten en wat ook leuk is dat Sophia zich steeds beter in het Engels redt. Grammaticaal kloppen haar zinnen niet maar ze kent steeds meer woorden en kan zich echt al goed verstaanbaar maken en begrijpt wat er tegen haar gezegd wordt.
Die loempiaatjes waren trouwens heerlijk!

We stoppen bij meerdere uitzichtpunten, dan gaat Waimea canyon over in Kokee statepark. We stoppen even bij de lodge en Sophia koopt daat een paar armbandjes en mijn moeder een flesje macademia olie voor door salades.
We rijden verder Kokee statepark in en je hoor net als de vorige keer hangt het hier weer vol met mist dus het uitzicht op de Na 'apali coast heb je weer niet. We rijden toch door naar het laatste uitzichtpunt en als we aanlopen hebben we net een paar seconden uitzicht en dan trekt de mist er weer doorheen, maar t kan dus wel en dus gaan we een stukje van een trail lope. Je moet er aardig bij naar beneden klimmen, t is een mooi pad door de rode aarde.

De andere kant van het pad geeft wel uitzicht, dat is al beter dan twee jaar geleden want toen was dit hele pad in de mist.

Als we weer bijna boven zijn zie ik allemaal mensen met camera's klikken dus ik ga ook naar de rand om te kijken en ja ik kan wat zien, de mist schuift wat op. Dan zie je links een stukje, dan weer een stukje rechts, dan wat van de zee. Het is wel niet een uitzicht op de hele kust en zee maar t is toch iets en het is zeker mooi!

We rijden nu weer terug naar de lodge waar we wat lekkers kopen en meenemen naar de picknicktafels buiten. Ik vind dit ook zo'n aparte plek omdat t totaal niet Hawaiiaans lijkt, eerder een grasveld in de Rocky's maar t is toch echt Hawaii. We lopen hier nog een klein trailtje langs informatie bordjes over allerlei planten op dit pad.
Dan rijden we weer naar beneden richting ons hotel.

Voor we bij t hotel zijn stoppen we even bij de Walmart, we doen wat boodschappen en Sophia vermaakt zich op de speelgoedafdeling. We kijken ook wat een nieuwe Ipad kost, ik twijfel nog steeds.. Ook kijken we bij navigatie.
Ze hebben alleen Garmin, maar de mevrouw kan ons  niet vertellen of t wereld is of alleen Amerika. Er ligt 1 spotgoedkope tomtom van 25 dollar maar dat durven we toch niet aan.
We maken nog 1 stop bij de Subway en dan naar t hotel. Hoewel t weer vandaag een stuk beter is dan gisteren (soms kwam ook de zon even door) is de zee nog steeds vreselijk woest. Na het broodje op ons eigen terras gaan we nog even naar t zwembad. Gezellig met allemaal fakkels, en een zanger met gitaar die leuke liedjes zingt.
Weer terug op de kamer blijven we lekker lang buiten zitten ook al is t allang donker maar de temperatuur is zo heerlijk en t geluid van de zee op de achtergrond heerlijk.
Morgen een boottocht,hoop dat t t doen is en dat de zee wat rustiger is..