zondag 28 juli 2019

wisseling van eiland

We lagen nog lekker te slapen toen om 6.30 de wekker ging, dat waren we niet meer gewend. De meeste spullen hadden we gisteravond al ingepakt dus we hadden alles snel in de auto, tanken hadden we ook gisteren al gedaan dus lekker op tijd op het vliegveld van Kauai, auto inleveren, inchecken ging snel, geen TSA approved bij de security dus alles moest uit de tassen. We waren hier wel bijna de enige dus t maakte niet echt uit. In de tassen van mij en Sophia zat iets verdachts en moesten alsnog worden gecontroleerd geen idee wat het was daarna kregen we ze weer terug.
Nu hadden we nog een uur tot boarden en gingen we ontbijten bij een cafeetje op t vliegveld. Ananas pannenkoeken en omelet.
Keurig op tijd boarden en keurig op tijd vliegen, dat is Hawaiian airlines. We kregen nog een sapje of watertje in het vliegtuig. Het water heet Tropical rain, dat klinkt wel extra lekker. De vlucht zou een uur duren maar na ruim een half uur gingen we al landen.
Koffers kwamen snel van de band en om 11 stonden we bij de autoverhuur. Autoverhuur is helemaal veranderd t.o.v. de vorige keer op Maui (want daar zijn we nu) Met een trammetje ga je naar een parkeergarage waar alle autoverhuren zitten.
Beetje zenuwachtig lukt de reservering nu en gelukkig ja hoor, bon komt uit de kiosk rollen en we kunnen weer een auto ophalen. Hoewel we nog even naar een Nissan kijken maar die heeft een kleinere kofferbak kiezen we weer een Ford Fusion, eerst willen we dan nog een grijze maar die heeft een verhoging in de kofferbak en dat past al helemaal niet dus wordt t weer een witte. Van binnen is iets anders, luxer model zit zelfs navigatie in.
Het is pas 11.00 dus we kunnen nog niet naar ons huisje. Op de planning staat naar het stadje Lahaina, dat is een gezellig stadje met een winkelstraat aan zee en een groot plein met een Banyan boom.
Terwijl we daar heen rijden ruiken we steeds een rooklucht. Ik had al gelezen op internet dat er recent branden waren in de buurt van Kihei waar ons huisje is. Sommige stukken zijn helemaal zwart langs de weg en je ruikt dus nog de rook.
In Lahaina aangekomen moeten we even zoeken naar een parkeerplaats, de gratis plekken zijn allemaal bezet dus kiezen we een pay parking. Public parking tegenover de Banyan tree.
Bij de ABC store kopen we voor Sophia een sinas en bij het Lemonade kraampje van Lulu's ernaast halen mijn moeder en ik een verse lemonade en onder de Banyan tree staan overal bankjes en drinken we dit lekker in de schaduw op.

De Banyan tree is een grote boom waar vanuit de takken luchtwortels naar beneden groeien en dan op de grond weer een nieuwe stam vormen.
Achter de Banyan tree staat het voormalig courthouse met daarin een visitor center en een klein museum. We kijken hier wat rond en net als we uit de Giftshop weglopen worden we aangesproken door de medewerker of we Nederlands zijn. Hij is op Hawaii opgegroeid, heeft daarna jaren in Nederland gewoond en was piloot bij Transavia en is toen weer terug naar Hawaii gegaan, we praten een tijdje en hij laat een foto van de Haleakala in de winter zien dat t hele bord van het park onder de ijspegels zit.
Hierna lopen we nog een tijdje langs het winkelstraatje.

Om 14.00 gaan we naar de auto zodat we om 15,00 bij ons nieuwe huisje zijn. We melden ons eerst bij de office van dit complex. We krijgen een parking permit en wasmiddel (in de condo zelf zitten wasmachines)
We rijden naar ons appartement en zijn zeer tevreden, aan de parkeerplaatskant is het begane grond en loop je zo met je koffers naar je kamer. Aan de andere kant hebben we uitzicht op het zwembad en zitten we juist op de 1e verdieping en hebben een leuk balkon!

Lekker ruim huis en alles wat je maar nodig hebt! Mijn moeder en ik gaan naar de foofland en slaan boodschappen in. We eten lekkere poke en zeewier en voor Sophia bakken we een stukje vlees. Ook hebben we een cheesecake gekocht ter ere van de verjaardag van Kader want zijn verjaardag is in Nederland al begonnen! Na het eten gaan we nog even naar t zwembad en daarna typ ik vanaf het balkon het blog. Nieuwe plek om de avonden door te brengen, terrasje verruild voor ballon.
De fakkels zijn aangestoken, dit is het uitzicht.