zondag 21 juli 2019

touren en hiken

We hebben de wekker om 7 uur gezet maar om 6 uur zijn we al wakker. Heb wel de hele nacht doorgeslapen, Sophia ook maar mijn moeder nog niet.
Lekker rustig gaan we aan ons ontbijtje van zelf gebakken ei en toast. Om 7.45 stappen we in de auto op weg naar Kualoa ranch waar we om 11 een movietour hebben.
De tomtom is weer regelmatig in de war, daar heeft ie in Hawaii echt vaker last van, gelukkig weten we zelf redelijk hoe we er moeten komen, laten ons 1 keer door hem in de war brengen en moeten dan draaien als we niet naar m geluisterd hadden was t in een keer goed gegaan.
Om 9.30 komen we op het terrein van de ranch. Er worden hier heel veel verschillende tours aangeboden, paardrijden, quat rijden, jeeptour, kayakken enz. Wij hebben een movietour in een vintage schoolbus.
Na ons te hebben aangemeld krijgen we bustickets en kunnen we over het terrein lopen, nemen een kijkje bij een soort museum over dit terrein enz.
Als we alles hebben gezien gaan we bij de cafetaria wat te drinken halen, ik heb echt een heerlijk drankje van frozen aardbei, ananas en kokos. Mijn moeder iced Kona coffee en Sophia een pretzel. Door die pretzel wil een haan vriendjes met haar worden, hij leek wel een hondje, stond zo braaf naast haar, naar haar te kijken. Natuurlijk kreeg hij een paar stukjes.
Om 11 uur begon onze tour. We reden het terrein op en begonnen met een bunker uit de tijd van pearl Harbour en daarna ook film locatie.
Bij de uitgang stond een Jurassic park autootje.

We reden een stuk over de ranch allerlei soorten fruitbomen en veeteelt. Heel grappig is, het dak van de varkensstal is het dak van de helicopterloods uit Jumanji lost in the jungle.
Na weer een stukje kwamen op het beroemste stuk, de Jurasic valley. Hier ligt oa de boomstam waar achter ze moesten schuilen voor een kudde op hol geslagen dino's.
Het dal is sowieso echt schitterend, het begint even te regenen maar dat duurt niet langer dan 5 minuten.

We gaan vervolgens langs allerlei plaatsen waar films en series zijn opgenomen, de enorme voetafdrukken van Godzilla al moesten ze die later wel wat minder diep maken want het vee struikelde er steeds in.
Lost, Kong Skull Island en nog veel meer!

We komen langs een enorme stier, Texas Longhorn en alle kinderen mogen hem een banaantje voeren.Sophia doet het ook.
We zien nog regelmatig allemaal mooie uitzichten en plaatsen waar een scene uit een film of serie is openomen.
Om 12.30 is de tour klaar. Ik koop in de giftshop alvast een kalender voor mezelf.
Nu hebben we honger en willen niet op de ranch eten, we rijden verder noordwaarts tot we bij een groepje Foodtrucks komen.

We kiezen lekker een bord Garlic Shrimp, even later als we net klaar zijn stoppen er twee bussen vol Aziatische toeristen. We kopen nog snel wat ananass in een ander kraampje en rijden weer richting het oosten. Ik wil graag over de pali highway (nummer 61) omdat daar een mooi uitzicht punt is. Maar hoe ik ook probeer ik kan die weg niet vinden, met veel moeite draaien we eindelijk de weg op en dan blijkt waarom we m niet konden vinden, de hele weg is afgesloten! Jammer, geen zin om weer naar de snelweg te gaan dus rijden we dan maar helekaal buiten om richting Honolulu, niet om naar de drukke stad te gaan maar als je door een woonwijk omhoog rijdt kom je bij de parkeerplaats van de Manoa falls. Het is 16.00 als we aan deze wandeling beginnen. Het is al redelijk laat en er gaan meer mensen terug dan er gaan beginnen.
Het is een prachtig pas dwars door de jungle. Eerst heel simpel daarna steeds moeilijker.

Het begin van de wandeling is stenig en modderig met een lichte stijging.Soms moet je over een bruggetje oid. Het laatste stuk is het echt klimmen over de stenen naar boven. Het weggetje er heen is alleen al erg mooi!

Dan bereiken we eindelijk de top, een enorme waterval langs een hoge rots. Eerst staan er nog wat andere mensen maar al snel staan we hier alleen. We eten hier boven lekker onze ananas op.

Nu moeten we naar beneden en dat gaat iets lastiger met t klimmen maar t is goed gelukt. We zijn erg trots dat het ons gelukt is. Beneden is een tuinslang om t modder van je af te spoelen en dat is wel nodig, iedereen zit onder de modder. Om 18.00 zijn weer terug.
Nu naar huis omdat we zo modderig en zweterig zijn wllen we thuis eten en niet in een restaurant. We rijden richting ons huis en na een poosje zien we langs de weg een safeway. We willen niet risceren dat we wachten en straks weer zo;n troepwinkel moeten gebruiken.
Maar ik typ safeway in in de tomtom en die stuurt ons naar een safeway een half uur verder en wij luisteren. Pfff echt veel omgereden. Het is al donker als we het laatste stukje rijden. We zien over feesten in tenten langs t strand en in tuinen, wat een gezelligheid. We eten een kant en klaar gegrilde kip en zijn blij dat we thuis zijn.
Een vermoeiende maar prachtige dag!