donderdag 25 juli 2019

rollercoaster at sea

We hadden de wekker om 6.45, maar om 6.00 klinkt er ineens een geluid. Slaperig bedenken wat dat is.. Niet mijn wekker, niet die van mijn moeder, geen facetime en dan houdt het op.. Het is een oproep  van +44 op mijn moeders telefoon, als ik google zie ik dat je die nummers niet moet opnemen en niet moet terug bellen en de slaap is bij mij weg.
Als t dan echt tijd is trekken we onze zwempakken onder onze kleren aan en gaan mijn moeder en ik ontbijt halen. Er zit een winkelcentrum voor ons hotel en een van die winkels heeft naast souvenirs ook vers eten en een cafetaria afdeling, we bestellen een ei gerecht en pannenkoeken en nemen t mee naar onze kamer. Het zonnetje is aan het doorkomen en we zitten lekker op t terras voor onze kamer met ons ontbijtje.
Even voor 8en stappen we de auto in en rijden weer richting de Waimea canyon maar nu slaan we af naar een kleine boothaven.
Er zit een andere groep mensen van een andere maatschappij en wij zijn de eerste van onze maatschappij Captain Andy. Er is hier verder niets, geen kantoor of winkel alleen een parkeerplaats, wc gebouwtje en haven.
We melden ons aan en wachten tot de groep voor twee bootjes compleet is. We hebben een dag tour geboekt op een raft. Vorige keer hadden we de luxe catamaran tocht langs de Na'apali kust en nu dus deze avontuurlijke tour.
Eerst moet iedereen ermee instemmen dat ze met de avontuurlijke tocht mee gaan en niet met de MaiTai cruise.
Dan gaan we aan boord, we krijgen allemaal een waterdichte tas voor onze spullen. Je zit net als wij wild water rafting op de zijkant van de boot. Je moet met je handen een touw vasthouden en je voeten moeten onder een touw op de grond blijven.
En dan scheuren we er echt vandoor. Met een rotvaart over de golven je stuitert af en toe flink omhoog.
Heel even stopt de boot en onze kapitein vertelt wat over de kust, wat goede stranden zijn enz. Dan gaan we weer op volle snelheid met een muziekje op, super leuk!
Dan stopt de boot weer, de reden een enorme pod spinner dolfijnen! Het zijn er zo'n 25. Ze houden ervan om met boten mee te varen en hoe groter de boot is hoe meer dolfijnen. Onze boot is maar klein maar volgens de kapitein komen er om cruise schepen die hier in de buurt varen wel 100 dolfijnen!
Wij vinden dit al geweldig, het water is zo helder dat je ze makkelijk ziet zwemmen, Soms komen ze boven en soms springen ze zelfs in de lucht! Geweldig!

We varen verder en zien in een baai enorm veel coastguards, eerst denkt de kapitein dat het om haaien gaat want meestal als er zoveel guards samen zijn gaat het daarom, later horen we dat er een man vermist is...
We naderen de Na'apali coast. Overal prachtige uitzichten, enorme kliffen. Het is een van de snelst eroderende kusten en daarom ziet het er zo uit.
Er zijn ook diverse grotten, vorige keer met de luxe cruise bleven we ver van de kant maar met deze boot kan je er in!
Eerst een kleintje waar ook een zeeschildpad zwemt. Foto is niet heel duidelijk maar als je goed kijkt kan je m zien,
Daarna een grot die geen dak meer heeft, In het midden ligt een grote steen en wordt beweerd dat dat het naar beneden gestorte dak is. Maar t is nooit bewezen.
Dan zien we een uitstekende rots die is gebruikt voor de laatste KingKong film.
Dan waren we nog een tunnel in, langs een waterval. Het duurt drie jaar voor het water van boven beneden is en t is een puur soort water omdat het onderweg overal gefilterd wordt,
Nog een tunnel die je aan de ene kant in kan en aan de andere kant weer uit.
Nog een dwars onder een waterval door.
Ze zijn allemaal geweldig net als de kliffen van de kust. Heb niet veel mooie foto's want vanuit een wiebelende boot is het al lastig fotograferen dan staat er steeds een stukje van iemands hoofd op ofzo. En omdat we ook erg nat worden is de lens ook nat (kan je ook niet even gaat poetsen) en zitten er dus spetters op de lens en dus op de foto;s

We varen tot aan de Jurassic valley, hier vloog de helicopter boven de waterval, maar er is veel trucage aan want je ziet eerst een shot van de vallei maar de waterval in de film is niet de echte waterval maar is er in gemonteerd,
We zien ook nog een monkseal met kleintje op een strandje liggen en er is een vallei waar heel veel menselijke resten zijn gevonden van de oude Hawaiiaanen. Als er een hoog iemand dood ging werden die 's nachts verbrand en de resten als tanden nagels ed werden in een grot verstopt en verzegeld en degene die dat had gedaan moest vervolgens van een klif afspringen, dit zou zijn familie dan weer in een hogere stand brengen.
Na al deze dingen te hebben gezien voeren we weer een stuk terug. Tot aan een strandje waar de boot ging aanleggen. Nou ja niet helemaal je moest een stukje door t water om t land op te komen.
Dat gaat lastig want je hebt niets aan je voeten, aan boord moeten schoenen uit en je krijgt ze pas weer aan land dus even met de blote voeten over de stenen.
Op t eiland is een picknick plaats, iedereen legt zijn spullen neer en dan krijgen we ong drie kwartier de tijd om te snorkelen.
Het is niet zo;n mooie snorkelplek, we zien wel wat vissen maar je bent beperkt tot waar je mag. Toch is het leuk om even te kunnen zwemmen.

Na het snorkelen zijn alle picknick tafels gedekt en staat er een buffet klaar met salade, ananas, een kip gerecht, een beef gerecht, rijst, brood en heerlijke macademia koekjes! Ook staan er koelboxen met blikjes frisdrank en flesjes water.
Wat een luxe om een heerlijke lunch op deze plek te eten met uitzicht op de Na'apali coast. Het lijkt wel Jurassic park 2 dat een familie ook op zo'n eiland zit te lunchen en dat het meisje dan wordt aangevallen door allemaal van die kleine dino's. Die zijn hier niet, wel leeft er een kudde geiten!
Dan maken we nog een wandeling, met een gids, (assistent van de kapitein) Hij heeft is Hawaiaans en heeft deze plek bestudeerd. Het is een oud Hawaiaans vissers dorp, de muurtjes geven aan waar er een nieuw dorp begon. Hij vertelt allerlei legendes en over oude gebruiken!

Dan gaan we weer terug de boot op. De rit is bumpy over de hoge golven, je vliegt de golf op en met een klap kom je weer neer, heel spannend!
De laatste 20 min is echter niet zo leuk, het is zo wild dat het pijn doet aan  mijn lichaam. Ik geef dit aan en de kapitein denkt dat ik misselijk ben en mag op de prinsessen stoelen achterin zitten. Ik was niet misselijk maar vind het wel fijn om hier te zitten.
Sophia blijft tot het einde lachen, die vindt het net een achtbaan. We krijgen ook flinke golven water over ons heen. Het laatste stukje is niet meer bumpy en gaan we even op ons aller hardst.
Bij de parkeerplaats nemen we afscheid van de groep en krijgen van de assistent van de andere boot een tip voor lekker schaafijs, een die gemaakt is van verse vruchtensappen.
Het heet Porky's. We kleden ons bij de auto om en om 16.30 zien we Porky's die zijn nog net open dus nemen we een lekkere schaafijs.Sophia heeft er een met sinaasapppelsap en ananas topping, mijn moeder en ik hebben er een met gecondenseerde kokosmelk en verse ananas, zalig!
Dan nog een uurtje terug naar ons hotel. Er zou (elke woensdag) een gratis Hoolashow om 17.00 bij ons winkelcentrum zijn maar daar is het te laat voor.
We rusten eerst even uit en dan gaan mijn moeder en ik eten halen bij dezelfde winkel als vamorgen, ze hebben echt vanalles maar we kiezen eens voor een pizza. Sophia is hier enorm blij mee.
Na het eten doen we niet zo veel meer, lekker buiten zitten en blog maken. Sophia opperde nog wel om te gaan zwemmen maar we zijn allemaal erg moe en ze vindt t zelf ook niet zo erg om t niet te doen.
Het laatste stukje was even zwaar en we zijn heel erg moe en hebben gevoelloze armen van t touw vasthouden maar we hadden deze tour absoluut niet willen missen, wat een avontuur! Morgen doen we t weer wat rustiger aan.