donderdag 1 augustus 2019

Daar boven op die berg

Omdat t gisteren laat was geworden vanmorgen rustig aan gedaan, beetje uitgeslapen en wat gerommeld. We hebben niet heel veel voor t ontbijt want dat moeten we nog over twee dagen verdelen want morgen gaan we hier alweer weg. Wat gaat de tijd toch supersnel, je komt aan en als je net gewend bent ga je weer weg.
Op Kauai had ik wel t gevoel de belangrijkste dingen gezien te hebben maar hier op Maui zou ik best nog een tijdje kunnen doorbrengen.
Maar goed een klein ontbijtje dus en dan spullen inpakken. Op de planning hebben we in ieder geval de top van de Haleakala (dit keer geen zonsop of ondergang maar gewoon overdag) en omdat het hier behoorlijk koud kan zijn nemen we een lange broek, vest en dichte schoenen mee. Maar omdat ik niet zeker weet of we ons hier de hele dag gaan vermaken nemen we voor de zekerheid ook de zwem en snorkelspullen want ik heb nog gehoord van een mooi strandje want we nog niet kennen (Na'apili beach) dan komt er nog een cameratas en koeltas bij dus hebben we lekker wat in te pakken.
Haha het is net ik ga op reis en ik neem mee (mijn tandenborstel en mijn checklist en mijn telefoon en mijn allerliefste zoon, haha sorry stukje uit Sophia's musical Hoezee)
Dan vertrekken we eindelijk richting de Haleakala. Je merkt al snel dat je hoger komt want het wordt steeds een stukje kouder. Eerst rij je heel on Hawaiiaans door alpenweidjes en dennenbossen we wachten op een leuk plekje om te stoppen om iets lekkers uit de koeltas te eten maar veel plekjes komen niet. Uiteindelijk komt er een uitkijkpunt en dat wordt onze eerste stop.

Het is hier buiten 69 (rond de 21 graden)terwijl we de temperatuur in de auto constant op 71 hadden. Nog niet zo'n groot verschil behalve dat t beneden een stuk heter was, maar hier hoeft de lange broek nog niet aan.
Bij de entree van het Nationale park kopen we een Jaar parken paspoort. We gaan zeker nog naar Volcono en Pu'u o honunu op Big Island, dan hebben we m er net nog niet uit maar hij is geldig tot juli volgend jaar dan hebben we weer in juli vakantie en kunnen we m ook gebruiken.
Bij het visitor center zitten we precies in een wolk en het regent hele kleine spettertjes. Sophia haalt een Junior Ranger programma en gaat er binnen meteen mee aan de slag omdat t toch regent. Verder zie ik een leuk volwassenkleurboek en een puzzel, die laatste wil Sophia alvast voor mijn verjaardag kopen (in Oktober) en twee mooie koelkast magneten voor mijn moeder.
Dan gaan we ondanks de regen toch weer de auto in en alvast een vest aan, want t is nu nog maar 65 graden (rond 18 graden) In de auto maakt Sophia haar opdrachten over vulkanen.
Nu rijden we in een keer door naar t visitor center vlakbij de top.
Hier lopen we een kleine trail maar wel flink omhoog en dat voel ik wel op de deze hoogte, heb t best benauwd en moet steeds even stoppen.
Het uitzicht is heel onwerkelijk, het is een krater waar je in kijkt... t is net of je naar een ruimte film aan het kijken bent.







Dan gaan we weer naar beneden en blijft Sophia in de auto zitten terwijl mijn moeder en ik een kort stukje van t volgende trail doen, de kratermond in tot t eerste uitzichtpunt. Met deze temperaturen (de lange broek is nu ook aan, 56 graden is ong 12 graden) hoeven we niet bang te zijn dat t in de auto te heet wordt.


Op dit moment trekt er net een wolk door de krater heen en is er weinig te zien, de weg terug is kort toch kost t ons moeite om weer omhoog te komen door t zand.
Bij de auto eten we lekker onze lunch alleen Sophia eet maar heel weinig (krijgt ze later spijt van maar dat komt nog)
We rijden nog naar t uitzichtpunt helemaal op de top en zien daar ook weer mooie uitzichten, je kan zelfs heel vaag Big Island zien liggen. Er lopen ook grappige vogels soort van kwartels rond. En de silversword een plant die alleen hier voor komt groeit hier ook veel.





Er staat een man naast me en die zet een star wars muziekje op, best toepasselijk op dit landschap vind ik.
We rijden terug naar t visitor center en na een leuk gesprekje met de ranger en de eed krijgt Sophia haar badge! (ze vonden haar tekening de mooiste van de hele dag)
Dan rijden we naar beneden en rond 16.00 zijn we weer aan de voet van de berg, te vroeg om al naar t huisje te gaan en te gaan eten maar te laat om nog te gaan zwemmen. We besluiten toch naar t strandje dat helemaal aan de noordkant ligt toe te rijden, er zouden hier vaak schildpadden zijn en misschien liggen ze toevallig aan land. Na'apili beach ligt ten Noorden van Lahaina en de buurt is heel chique, tussen alle dure villa's en resorts vinden we precies een parkeerplek en lopen naar t strand. Mooi strandje maar verder niet bijzonder als je niet van plan bent te gaan zwemmen/snorkelen.
Ik wil wel even maar Sophia die dus niks bij de lunch heeft gegeten heeft vreselijke honger.
Dus verlaten we t strandje weer direct.
T is ook al laat tegen half 6 dus niet echt meer strandtijd. In ons stadje Kihei zit een Outback en daar hebben we vreselijk zin in. Er zal er toch ook wel een in Lahaina zitten? Maar waar de Outback hoort te zijn is alleen een leeggebouw in een winkelcentrum, tot twee keer aan toe. Dan geven we t zoeken op en rijden we terug naar Kihei. Daar hebben we de Outback snel gevonden. Het is 19.30 als we er aankomen en we hebben nu alle drie echt honger. Nu zijn er heel veel lege tafels maar daar mag niemand gaan zitten en zitten er veel mensen te wachten. Na een kwartier kunnen we aan tafel.
Normaal kregen we altijd een broodje maar dat kregen we nu niet.. Moet je daar nu om vragen/betalen of zijn ze t vergeten? Ze zijn duidelijk onderbezet want ze vergeten vanalles en moeten met zijn tweeen al die tafels doen.
Gelukkig is het eten er vrij snel en de steaks smaken ons echt heerlijk! Nu terug naar t huisje, heb een mail ontvangen met de instructies om bij ons huis te komen morgen. GPS gaat niet werken volgens de eigenaresse (we logeren op een koffiefarm) en we hebben een uitgebreide instructie gekregen, nu kan ik t ook niet printen dus heb ik maar stapje voor stapje gefotografeerd.
En dan is t weer de tijd van koffers inpakken. Als er een nadeel aan een vakantie in Hawaii is, is dat steeds maar weer die koffers inpakken. Maar ik heb t wel graag voor over want t is hier zo geweldig!

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben het is ook prachtig allemaal daar heb je de koffers inpakken ook zeker voor over

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees heerlijk jullie verhalen mee. Maui blijft mijn island hoor. En Molokai natuurlijk, 1 van mijn favo spots bovenop de vulkaan.. machtig...

    BeantwoordenVerwijderen