donderdag 8 augustus 2019

Geen sterren op de Mauna Kea dit jaar

Hoe langer de vakantie duurt, hoe luier ik 's morgens wordt. Om half 9 maak ik mezelf met moeite wakker en we blijven alle drie rustig in het huisje hangen.
In het huis staat een soort pannenkoekenmeel voor American pancakes en die maken we lekker klaar, ze zijn echt Yummie.
Dan ga ik onze tuin in op expeditie naar een ananas en ja ik vind weer een rijpe.
Om 10.30 gaan we dan eindelijk de deur uit. Onze eerste bestemming zijn de rainbow falls vlakbij Hilo.
Je kan eerst de watervallen van beneden af bekijken, bijna vanaf de parkeerplaats zelfs. Als er flink zon schijnt kan je dan een regenboog in het water zien. De regenboog zien we nu niet maar de waterval zelf is al prachtig.

Daarna lopen we naar het uizichtpunt boven waar ook een enorme boom met allemaal luchtwortels staat. Ik weet niet of dit dan ook een Banyantree heet want die in Lahaina zag er heel anders uit, maar t is wel t zelfde principe met luchtwortels die weer een nieuwe boom vormen en dat dit dus ook een boom is.



Dan stappen we weer in de auto op weg naar de volgende waterval. We rijden over een alternatieve scenic route, die is schitterend over jungle weggetjes, aan de ene kant de zee, aan de andere kant de jungle met rivieren en bomen met lianen.
Nog een stukje over de gewone weg die hier ook schitterend is en dan slaan we af naar Akaka falls. We parkeren even buiten t park want de gewone parkeerplaats is vol. Dan moeten we bij een apparaat een toegangsbewijs betalen waar je wordt geassisteerd door een local. Toegang een dollar pp.
Vorige keer was de weg naar t tweede watervalletje afgesloten. Nu konden we m wel lopen maar t kleine watervalletje viel tegen.
Op de foto kan je m niet eens zien. Dan lopen we verder naar Akakafalls. Het weggetje is wel schitterend met allemaal jungleplanten waarvan we er een aantal als kamerplanten herkennen (dan zijn ze wel kleiner)
Het is ontzettend vochtig weer, er schijnt niet veel zon maar ben helemaal nat van t zweet.
Het uitzicht op de Akakafalls is echt schitterend!






Op de top bij het uitzichtpunt eten we een snack die in het huisje hebben gevonden, gedroogde zeewier. Het was heerlijk net een soort chips.
Dan lopen we weer naar de auto, snel wat drinken want we hebben echt ontzettend dorst van dit wandelingetje.
Nu rijden we terug naar Hilo waar we boodschappen gaan doen. Vanavond staat sterren kijken op de Mauna Kea op het programma en daar kan je niet echt wat te eten kopen. Ik zoek of ik nog van die lekkere zeewier snackjes vind maar nee.
We kopen schaaltjes Poke en bij de naast gelegen Subway ook een broodje.
Dus gewapend met een lekkere picknick en onze truien en lange broeken die in de auto liggen rijden we de Saddle road op. Deze weg ligt tussen de twee bergen Mauna Kea en Mauna Loa in. Je komt steeds hoger, het wordt kouder en kaler. We rijden ook weer tussen de lava velden.
Dan komt de afslag naar de Mauna Kea maar hier is het helemaal vol met allemaal protestanten, mensen met Hawaiiaanse vlaggen, hekken voor de ingang en dat was de ingang van Mauna Kea.
Nou hebben we steeds al mensen met die vlaggen zien rond rijden en tijdens de Luau hadden we al gehoord dat ze protesteerden tegen de US goverment die iets op de Mauna Kea wil plaatsen (wat was me niet helemaal duidelijk)
En uit protest houden ze nu dus de weg naar Mauna Kea bezet.
Nu zijn we een beetje ontredderd want wat gaan we nu doen. Tot nu toe ging alles volgens planning, had ik hoogstens teveel gepland en kon er iets niet door gaan. Maar al mijn eventuele extra's liggen op hele andere delen van t eiland.
We besluiten maar via de noordelijke route weer terug te rijden en dan ergens proberen te stoppen om te picknicken want picknicken bij het huisje vinden we niet zo leuk.
Op goed geluk (van een kaartje geprikt) gaan we de weg af naar Kalopa statepark.
Als we hier aankomen is het echt helemaal niemand, een andere auto en die gaat weg. We zitten op een picknickplek in een soort bos. En alleen wij en de vogels en hagedissen. Je moet hier ook nog een wandeling kunnen maken door een arboretum maar t wordt al laat dus na t picknicken gaan we weer de auto in.
Langzaam wordt t donkerder en t laatste stuk is t stikdonker, er zijn bijna nergens lantaarnpalen ofzo.
Even voor 8en komen we aan in het huisje, ik krijg even later bericht van United en ik check direct in voor de vluchten van morgen. Fijn, dit keer kunnen we op beide vluchten met zijn drieen naast elkaar zitten. Vooral omdat dit een nachtvlucht is vinden we dit fijner, kunnen we tenminste tegen elkaar aan hangen.
Morgen vliegen we dus pas in de avond. Gaan ons overdag nog op Big Island vermaken en bij Todd Sophia's tshirt ophalen.
Dan vliegen we in de avond/nacht naar LA en stappen dan over op de vlucht naar Las Vegas.
Morgen om deze tijd denk ik geen blog tenzij ik er een op t vliegveld van Kona maak..
Anders maak ik er vanuit Las Vegas voor twee dagen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten