zondag 12 juli 2015

Naar Hill city

Alweer om 5.45 en na een poosje op de computer alles te hebben bekeken zijn we weer op tijd klaar. Het ontbijt bij de receptie is vanaf 7.00. We laden eerst alle spullen in de auto en om precies 7.00 gaan we aan het ontbijt. Hoewel er niet veel keus is, smaakt het goed en we zitten gezellig buiten en kijken uit op de bosrand. Na het ontbijt stappen we in de auto. We rijden door het windcave NP, we gaan de grotten van dit nationaal park waarschijnlijk niet bezoeken maar we rijden er dus wel door heen en dat is ook al de moeite waard. Glooiende heuvels, met op de achtergrond bossen en een lagergebergte en plotseling ziet Sophia de eerste kudde wilde bisons. Een steekt de weg over, een paar andere staan in de modder. Het is een leuk gezicht om naar ze te kijken. Om de hoek van de weg staat een ander deel van de kudde en voor we weg willen rijden zien we in het veld ook allemaal prairie hondjes. Wat zijn die schattig, ze maken een soort piepend geluid en zitten rechtop voor hun holletje. Het zijn net stokstaartjes. We maken uitgebreid foto's van de bisons en de prairie hondjes. We rijden het park weer uit maar de omgeving blijft echt prachtig. Heuvels, bossen, lage bergen, riviertjes, leuke dorpjes. Onze eerste bestemming voor vandaag is Mt Rushmore, de beeldengroep van de Amerikaanse presidenten. Voor we daar aankomen zien we eerst het Crazy horse memorial. De indiaanse tegenhanger van mt Rushmore. Maar nou heb ik gehoord dat je verder niet bij dat beeld in de buurt kan komen. Wel heeft het een interessant museum, maar nu het zulk mooi weer is heb ik geen zin in een museum. Vanaf een uitzichtpunt kunnen we Crazy horse memorial ook goed zien en we maken er wat foto's van. En nu rijden we door naar mt Rushmore. Dit is echt een groot gebeuren en er is zelfs een parkeergarage midden in de bergen. Je hoeft alleen voor het parkeren te betalen, je krijgt een kaartje op kenteken en daar mag je dan vervolgens het hele jaar mt Rushmore mee bezoeken. Waarschijnlijk zal dit ons enige bezoek zijn, maar voor de zekerheid bewaar ik het kaartje.
Je komt binnen via avenue of the flags waar van alle staren een vlag hangt en waarop staat welke staat in welke volgorde bij de VS ging horen. Aan het einde van deze laan is groot uitkijk platform waar je een goed zicht hebt op mt Rushmore. De presidenten die je ziet zijn Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln. We maken ook nog een wandeling over het president trail waar je tot onder de hoofden kan lopen. Het is een wandeling met heel veel trappen, het lukt mijn moeder ook goed deze trail te lopen. Het is een leuke trail zo door het bos en met steeds ander uitzicht op de hoofden. In de schaduw op een bankje eten we nog ons fruit. Als we de trail hebben gelopen, hebben we het wel gezien hier en gaan naar de auto. In het dorpje Keystone dat hier vlakbij zit hebben we een Dairy Queen gezien en we hebben wel trek in een lekker ijsje. We eten lekker een ijsje en zitten op een bankje in het straatje van dit gezellige stadje. Het is hier net Frontierland van Disney!
Na het ijsje willen we graag goldpanning doen. In diverse blogs had ik gelezen over Wades Goldmill. Het was alleen gek, ik had en kaartje van allerlei activiteiten hier in de buurt en Wades Goldmill stond er niet op. De tomtom kende het wel en dus volgden we de route van tomtom. Maar op een gegeven moment zegt tomtom dat we ons doel bereikt hebben. We zijn hier in een straat waar net allemaal nieuwe huizen zijn gemaakt en Wades Goldmill is nergens te bekennen. Of Tomtom heeft het mis, of Wades goldmill bestaat niet meer... Dan maar terug naar Keystone waar de Big Thunder Mine zit. Hier kun je ook gold panning doen. In diverse bakken ligt het vol met water en stenen waar stukjes goud tussen zitten. Je krijgt een pan en uitleg over hoe je het moet doen. We vinden ongeveer 5 piepkleine stukjes goud. Sophia vraagt zich af of we nu rijk zijn... Nee helaas, hier kun je niks mee behalve bewaren. Sophia mag het flesje in Nederland op haar kamer zetten. We hebben een lang gesprek met de jongen die ons het pannen uitlegt. Hij is erg geinteresseerd in Nederland/Europa en geeft erg af op Obama en de Amerikaanse politiek.
Na een poosje is het erg warm en houden we het verder voor gezien.
We rijden in onze lekkere koele auto naar Hill City en kopen daar een kaartje voor de stoomtrein. We moeten even wachten en dan vertrekt te trein. Een heel erg leuk tochtje dwars door de bossen en heuvels. Onderweg zien we drie herten. Het is net de Disneytrein maar dan echt. Om 18.00 zijn we weer terug en gaan we naar ons hotel. The quality inn en laden de bagage uit. Ons hotel zit vlakbij het gezellige straatje met de restaurantjes en winkeltjes. Toch gaan we heel Amerikaans er met de auto heen. We eten in een overvol, maar gezellig restaurantje bumping Buffalo (of zoiets) we eten erg lekker. Gaan dan in het supermarktje nog wat nieuwe koekjes kopen en dan lekker op tijd naar het hotel.

1. Wat een mooie tocht.
    Lijkt ons ook erg mooi om te zien de Amerikaanse presidenten.
    In het echt toch mooier dan op een plaatje.
    En knap van je moeder om zoveel mee te lopen.