vrijdag 11 augustus 2017

diversiteit

Eerste nacht in dit huisje en heerlijk geslapen. Ik droom tegenwoordig steeds maar dat mijn vakantie is afgelopen en dat ik niet snap dat ik de helft nog niet heb gedaan...
De eigenaresse heeft voor ons brood, eieren, sap in de koelkast gedaan dus we kunnen een lekker ontbijtje maken. Ook ligt er een zak vol zelfgemaakte koekjes, die zijn heerlijk1
Na het ontbijt flink wat inpakken want we gaan vandaag zowel snorkelen als de berg Mauna Kea op dus een tas met zwemspullen, een tas met dikke kleren en natuurlijk nog een tas met drankjes. Gelukkig hebben we een grote auto!
Sophia is helemaal blij met de ruimte achterin en wil  nu de koffers uit de auto zijn dan graag helemaal achterin zitten. 

We gaan vandaag de noord-westkant van Big Island bezoeken. Hoe meer we naar het noorden rijden, hoe droger het inderdaad wordt. Tomtom stuurt ons eerst nog via een of ander bospad en dan rijden we dwars door de lava velden. Foto geeft t niet zo goed weer, op plekken waar t helemaal zwart was konden we nergens stoppen.

We stoppen nog even bij een walmart om wat extra drinken te kopen. Sophia is weer bij t speelgoed. Er is lego friends in de clearance (een paardentrailer, die net in de koffer zou passen) maar op de gewone schappen staat de skipiste waar ze eigenlijk voor aan t sparen is en die is hier 20 dollar goedkoper maaaaar die kan nu niet in de koffer, dat past niet en moet dus wachten tot Las Vegas. Ik stel voor om te wachten tot Las Vegas, ik hoop alleen dat we m dan wel vinden anders is ze denk ik erg teleurgesteld...
Na dit bezoekje aan de walmart rijden we door de lavafields verder naar Hapuna beach statepark. Je moet hier 5 dollar voor betalen maar de man/vrouw achter de kassa is er niet. Er hangt een papiertje betalen bij de automaat verderop in t park. 
We parkeren de auto maar de creditcard werkt niet in t apparaat en we hebben geen 5 dollar en t apparaat geeft geen geld terug. Gelukkig is er een soort van snackbar waar we geld kunnen wisselen, dus dat is ook weer geregeld.
Hapuna beach is best een groot zandstrand, in het midden ligt een een rots waar je omheen kan snorkelen, eerst ga ik een keer met Sophia en daarna met mijn moeder. We zien weer leuke vissen. Als ik met Sophia zwem zien we ook nog in t zand een enorme schaduw en dat blijkt een school van wel 1000enden visjes te zijn.





Daarna wordt het vloed en kan je niet meer goed snorkelen. Maar wel goed in de golven spelen. Het is hier heel leuk, het zijn echt leuke golven, niet eng of sterkt maar wel lekker groot. 
Na een tijd in de golven spelen, stoppen we er eens mee en bij het eettentje waar we net hebben gewisseld nemen we een hotdog/cheeseburger en als toetje weer eens een schaafijs. Het was erg lekker maar t vorige schaafijs (in Kauai) was lekkerder.

 Het is alweer tegen 4en als we weer wegrijden. Ik wil een stuk langs de noordkust rijden voor we naar de Mauna Kea gaan. Het eerste stuk is weer heel dor en niet veel aan. Na een poosje slaan we af een andere weg op en daar wordt het weer mooier. We rijden door een soort dennenbos, na een poosje weer door de heuvels met weilanden. Daarna door een dor vulkaanlandschap met overal kleine vulkanen.

Bij het eerste (en laatste dorpje) voor we de saddleroad oprijden gaan we bij foodland weer wat te eten halen voor op de berg straks. De saddleroad is een weg tussen de twee grote bergen (vulkanen) van Big Island in. Wij gaan nu naar een van de twee Mauna Kea, de andere Mauna Loa heeft geen toegangsweg. De Mauna Kea is een hele hoge (slapende vulkaan) De top is 4207 meter hoog. (als je meet vanaf de zeebodem waar hij eigenlijk begint is hij zelfs 10.203 meter.) Wij gaan niet naar de top want het laatste stuk van de berg mag je alleen met 4wheel drive doen. We gaan naar het visitorcenter op ong 3000 meter. We zien nog net een stukje van de zonsondergang. We trekken snel onze lange broeken, vesten/jassen, dichte schoenen aan, maar omdat het hier niet waait zoals op de Haleakala is het hier niet zo vreselijk koud. Terwijl het donker wordt halen veel mensen en wij ook een beker warme chocolademelk. We drinken het op terwijl we wachten tot het echt donker is, want daarom zijn we hier gekomen om sterren te kijken. Het wordt steeds donkerder en er komen steeds meer sterren. Er staat een vrouw met een lazerlicht vanalles over de ruimte te vertellen en ze wijst sterren en sterrenbeelden aan. Het is echt wonderlijk om te zien hoeveel sterren er zijn. We hebben ook verschillende vallende sterren gezien. En na een poosje was de melkweg zichtbaar. Die heeft dus meerdere vertakkingen. Foto's maken van de sterren lukt niet maar het was zeker heel indrukwekkend!



Nu moesten we weer terugrijden. Eerst in de auto nog even eten want daar hadden we geen tijd voor gehad. De weg naar beneden is prima te zien met reflectoren in verschillende kleuren, leek wel een landingsbaan. Hoewel t niet eens zo laat is, (we komen om 22.30 thuis) kan ik het laatste deel van de weg maar met moeite mijn ogen open houden (Sophia slaapt ook) Ik ben blij als ze bij t huisje zijn. Ik eet een lekkere banaan uit de tuin van dit huis, voor ons klaar gelegd door de eigenaresse en ik ben weer wakker genoeg om mijn blog te schrijven! 

1 opmerking:

  1. Wat een super auto wat een ruimte heel anders dan mijn twingo deze zie je niet over het hoofd 😀

    BeantwoordenVerwijderen