zaterdag 5 augustus 2017

It's Maui time

Alweer een Vayana titel, hoewel ik de film alleen een keer in de bioscoop heb gezien ken ik onderhand al heel wat teksten, Sophia kijkt m elke dag op haar dvd speler en in plaats van dat we een cd of de radio afspelen luisteren we met haar mee terwijl zij dvd kijkt.
Maui is een van de hoofdrol spelers van de film. Maui is een halfgod voor de polynesieers en naar hem is het eiland vernoemd waar we nu zijn!
Maar deze dag begon nog in Kauai. We hebben vandaag een ideale middag vlucht dus we hoeven niet op te schieten vanmorgen. Toch ben ik al om 7.15 wakker en voel me heerlijk uitgeslapen. Het grootste gedeelte van de bagage hebben we gisteravond al ingepakt dus er hoeven alleen nog wat laatste spulletjes uit. We doen t rustig aan en om 9.00 rijden we richting Lilhue waar het vliegveld is maar ook een stadje wat we nog niet hebben gezien en we gaan hier een restaurantje zoeken voor t ontbijt. We moeten even zoeken maar vinden dan Dany's (niet te verwarren met Denny's) het ziet eruit als een soort grote kantine maar we ontbijten er echt prima, eieren gerechten, french toast en zeer betaalbaar.
Na het ontbijt hebben we nog ruim een half uur over en we hebben geen zin om nu al naar t vliegveld te gaan dus rijden we wat rond in de omgeving. Op goed geluk slaan we een weggetje in en dat is een goede zet. We rijden weer over een schitterend weggetje en komen uit bij een prachtig uitzichtpunt over een rivier.


Hierna rijden we langzaamaan naar het vliegveld. Auto inleveren, direct komt de shuttle bus en naar t vliegveld maar. Er is een iets scherpere controle dan de vorige keer want de laptops en ipads moeten er weer even uit maar er is geen bodyscan en de slippers mogen aanblijven.
Voor ons verliest iemand zijn flesje en even daarna wordt er omgeroepen dat er een flesje gevonden is. Zo gaat t even later ook met een sweater. En dat ben ik nog vergeten te vertellen van de week ben ik zelf bijna mijn kleine camera verloren en direct kwam iemand t me achterna brengen.
Hawaiianen zijn echt super vriendelijke mensen. Nou vind ik de meeste Amerikanen ook al aardig maar Hawaiianen zijn echt nog vriendelijker, rustig en behulpzaam. Ze noemen t ook de Aloha spirit. Oversteken op een drukken weg? Auto's stoppen direct voor je! Bij de kassa wordt je nog hartelijker begroet dan op t vaste land en daar zijn ze al zo vriendelijk. Gevonden voorwerpen iedereen doet zijn uiterste best dat je terug krijgt wat van jou is. Ja ik hou van de Aloha spirit!
We zijn ondanks dat we de tijd wat minder ruim hebben genomen al weer een van de eerste die bij de gate zitten.
Ik lees Sophia voor uit het nieuwe Raveleijn boek en mijn moeder luistert ook mee. Keurig op tijd en heel erg soepel kunnen we boarden voor onze vlucht naar Maui (12.30) en ook keurig om 12.50 vertrekken we van Kauai op naar Maui. Ik voel me enigszins treurig want Kauai was echt prachtig en vliegen voelt zo als t einde. Maar gelukkig dit is nog lang niet het einde van de vakantie we hebben nog meer dan twee weken te gaan!
Vanuit de lucht zien we dat we over Oahu vliegen en even later over nog een eiland dat waarschijnlijk Molokai is.
Om ongeveer 13.30 landen we op Maui. Het gaat allemaal gesmeerd, de koffers komen er snel aan, de shuttle naar Alamo is er direct wanneer we aankomen, bij Alamo kunnen we de gegevens weer invullen in de kiosk en maar weer een auto uitzoeken. Voor Maui (en straks op Big Island) hebben we een standard SUV gehuurd. We kiezen een prachtige Chevrolet Equinox uit.
Dit is echt weer een schitterende ruime auto, mooi luxe uitgevoerd met achteruitrijcamera en mooie stoelen etc.
We stellen de tomtom in op Kihei dit is waar ons appartement voor de komende 5 nachten is. We komen daar om even voor 3en aan en ik had met de property manager Lynn afgesproken dat we er tussen 15.30 en 16.00 zouden zijn dus rijden we even door en zien we even voorbij ons complex een winkelcentrum. We parkeren de auto daar en gaan lekker naar de ijssalon. We eten lekker een ijsje en om even voor 15.30 rijden we naar ons appartement.
Lynn is er nog niet dus we wachten even op onze eigen parkeerplaats, nummer stond op de reserveringspapieren. Na een minuut of 10 komt Lynn eraan. Ik had al veel contact met haar over de mail en vond haar al heel aardig en inderdaad een super hartelijke vrouw die ons wegwijs maakt in het huis en in het complex. Ik had in Nederland een delfstblauwe busje met stroopwafels voor haar gekocht en ze is hier enorm blij mee. Ze is helemaal ontroert en vertelt dat haar oma uit Nederland kwam en veel Delfstblauw had en dat dit aan haar oma herinnert. Ook de stroopwafels kent ze en is er erg blij mee.
Ze hoopt een dezer dagen haar kleindochter nog mee naar ons te nemen om haar aan Sophia voor te stellen. Echt een hele fijne hartelijke vrouw.
Het huisje dat we nu hebben is een heel leuk huisje en op loopafstand van het strand.



Als ze weg is gaan we de was doen, eindelijk hebben we onze beschikking tot wasmachines. Terwijl de was draait zoeken wij het zwembad op. We zitten in een appartementen complex waarvan de meeste mensen hier gewoon wonen en het zwembad hoort bij t complex er nu verder niemand. Het water is heerlijk en we zwemmen hier lekker tot 18.00 dan is de was klaar.


(haha deze schilpad is makkelijk te fotograferen)

We hebben nu geen kwartjes meer voor de droger en besluiten eerst boodschappen gaan doen bij de foodland. Van Lynn hebben we een soort bonuskaart gekregen en dat scheelt in de prijs. We balen allerlei lekkere dingen die we op onze lanaii kunnen opeten. Sushi voor mijn moeder en mij en loempia's voor Sophia en een pizza om te delen.
In Foodland wat geld omgeruild voor kwartjes en de was kan nu ook in de droger. We eten heerlijk op onze lanai terwijl de zon ondergaat. We blijven het tegen elkaar zeggen wat is deze vakantie bijzonder en wat hebben we een geluk dat wij hier mogen zijn!

2 opmerkingen:

  1. Nou jullie hebben zeker geluk wat loopt het allemaal gesmeerd
    Fijn ook dat er zoveel aardige mensen zijn wij kregen toen ook onze verloren camera terug ze doen nog echt moeite voor je nou nog een uurtje of drie slapen en dan weer een nieuw avontuur ik kijk er al naar uit 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke dag weer.
    En wat lid van jullie om stroopwafels mee te nemen

    BeantwoordenVerwijderen