zondag 6 augustus 2017

The road to Hana

De titel van vandaag is geen titel van een dramafilm, het is de naam van de weg die wij vandaag gereden hebben. En wat voor een weg!
Om 7.00 werd ik wakker, we hadden afgesproken geen wekker te zetten maar wel zodra we wakker worden ons klaar te maken om op weg te gaan.
Eerst hebben we lekker ontbeten met gebakken eitjes en een yoghurtje want we hebben lekker een grote keuken in dit huisje. Na het ontbijt direct op pad, spullen hadden we gisteravond al ingepakt.
Vandaag gaan we dus the road to Hana rijden en hoe vroeger je daar aan begint hoe beter. De road to Hana is een weg aan de oost kust van Maui. Het gaat niet zozeer om de bestemming Hana maar de weg erheen is echt prachtig.
De road to Hana is ingedeeld in mile markers en op pinterest heb ik opgezocht bij welke mile markers ik zeker wilde stoppen.
In het begin van de weg ben ik een beetje in de war want er staat iets van milemarker 20 en we zijn nog maar net begonnen..
De milemarkers beginnen pas na de laatste zijweg en als er dus echt geen route meer naar andere plaatsjes is dan Hana.
Onze eerste stop is al vrij in het begin bij milemarker 2. Hier is het parkje twinfalls. Gelukkig vinden we direct een parkeerplekje want een parkeerplekje vinden is een van de grootste problemen overal langs de road to Hana (en dat is waarom je zo vroeg mogelijk moet zijn)
In dit parkje kan je via een brede weg naar de waterval lopen of via een klein paadje langs de rivier, dat laatste kiezen wij en t is een hele mooie route met veel tropische begroeting.

De waterval zelf is ook erg mooi, (wel klein) onderaan de waterval is een stukje rivier waar veel mensen aan het zwemmen zijn.

Op de parkeerplaats bij de auto is weer een fruitstandje en deze is echt een aanrader. We kopen dit keer een kokosnoot die echt super lekker is. Heel zacht, heel anders dan ik gewend ben te eten, helemaal niet zo vezelig. Ook kopen we een lilikoi (soort passievrucht) en een zakje sugar cane (suikerriet) dit laatste moet je kauwen en het sap eruit zuigen, de vezels spuug je dan weer uit.

We rijden weer verder, bij milemarker 7 moet een mooi bamboebos zijn en mooie regenboog eucalyptussen zijn maar het parkeerplaatsje hier is maar heel klein en vol dus rijden we door.
We komen langs allerlei mooie uitzichtpunten, zowel op de kliffen en de zee aan de linkerkant als een rivieren en watervallen aan de rechterkant.
We zien de stop, the garden of Eden. Ik had er wel overgelezen maar niet opgeschreven. We denken er toch even een kijkje te nemen, je moet een mooi arboretum zien, mooie waterval en een mooie klif waar een scene van Jurassic park is opgenomen. Maar de toegang blijkt 15 dollar pp te zijn en dat vinden we wel een beetje veel. Dus rijden we door.
Bij mile marker 19 moeten de three bear falls zijn maar die kunnen we niet vinden. Wel zien we een mooi uitzichtspunt.

Bij milemarker 22 hebben we meer geluk, hier is weer een waterval met een picknick area. Bij deze waterval zijn ook mensen aan het zwemmen en Sophia wil dit ook graag doen.
Dus ze kleed zich om en gaat het water in, ik steek ook de rivier over en ben in haar buurt om een oogje in het zeil te houden maar ga er zelf niet in.

Op de picknick plaats eten we nog lekker onze resten sushi op die we in de koelbox hebben meegenomen (en Sophia haar loempia's)
Er lopen hier allemaal jonge katten, een haan en een mangoest, wat een leuke dieren bijeenkomst. Sophia komt nog voor de haan op die door twee jongetjes wordt gepest.
De road to Hana is een hele smalle weg, soms past er echt maar een auto en moet je auto's die van de andere kant komen voor laten gaan. Ook ga je steeds over allerlei bruggetjes heen en dan zie je al rijdend schitterende watervallen.
Bij mile marker 32 zijn we bijna in Hana en hier is een statepark, waianapanapa. Hier is een zwart strand, een prachtige baai en je kan naar blowhole hiken.

We bekijken eerst de baai van bovenaf en lopen dan naar het strand. De zee is hier wel heel wild, hele grote golven beuken je zo op het strand. Toch gaan Sophia en ik even de zee in, het is hier heel druk aan gaan niet verder dan de branding. Het is toch wel heel bijzonder zo'n zwart strand.
Maar de zee is wel echt heel erg wild dus we zijn er wel snel uit. Nou is het weer een stukje lopen naar t wc huisje en we willen ook nog naar de blowhole die boven op de rotsen ligt.
Dus gaan Sophia en ik maar in onze badkleding omhoog.
De blowhole is spectaculair, hij spuit zo hard dat je er helemaal nat van wordt. Het lukt me alleen niet om er een foto van te maken, ik ben steeds te laat.

Terug beneden bij het wchuis duurt t een eeuw voor Sophia en ik ons kunnen omkleden, er gaan van die vrouwen in om hun badpak aan te doen en dat is niet even huphup nee ze willen er wel een beetje uitzien, dus t duurt en t duurt. Mooi en perfect komen ze eruit, nou een stap in die zee en er is van die look niks over!
Het is inmiddels 15.30 we hebben Hana bijna bereikt maar voorbij Hana is nog een stukje weg naar O'heo Gulch waar de seven sacred pools zijn. Dit is een onderdeel van het nationale park, Haleakala. De weg hierheen is moeilijker dan the road to Hana. Een keer komen we gelijk met iemand van tegenovergestelde richting aan en konden we geen van beiden een kant op. Gelukkig zaten wij aan de berg kant en niet aan de afgrond kant en na wat heen en weer kunnen we langs elkaar. Even later is een weer een mooie waterval stop.

Bij O'heo gulch zijn de seven sacred pools gesloten voor zwemmen, wel is de korte wandeling ook erg mooi om te zien.

Het is 16.45 en nu moeten we weer t hele stuk terug en we willen voor t donker van deze weg af zijn en al om 19.00 is de zon onder.
Het lukt prima want er zijn nu ook niet veel stops meer. (tankstation, een kraampje langs de weg waar er erg veel van zijn en we kopen een lekker bananabread, mmm een van de lekkerste ooit) en vlakbij het eind/begin van de weg nog een keer om een foto van een rainbow eucalyptus te maken.
Bij de ondergaande zon zijn we weer op de hoofdweg en rijden we naar Kihei waar ons appartement zit. We parkeren de auto bij een heel gezellig beachpark waar ook een skatebaan en een rolschaatsplein is. Aan de overkant van de weg zitten gezellige eettentjes en we eten daar lekker voor niet zo veel geld. (We waren bij Ohana grill) Sophia en ik hebben fish and chips en mijn moeder shrimp taco, t was erg lekker!
Naar ons appartement is het nog maar een paar honderd meter. Het is 20.00 als we thuis komen dus we hebben nog lekker een deel van de avond in het appartement.

1. Goegemeente bevonden zich in het bamboe bos 😀Wat een prachtig verslag weer en lekker veel foto's spannend die weg toen jullie die tegenligger tegen kwamen ik ben blij dat ik er niet bij was 😳Wat een paradijs al dat zwemmen en watervallen

1. Haha ja die goegemeente opmerking hadden we ook al tegen elkaar gezegd!

Verwijderen
  2. WoW lijkt wel of jullie in zon mooi film decor zitten.
    Die watervallen prachtig..

1. haha ja stiekem zijn we gewoon in de Universal studio's :p

Verwijderen
  3. Wat een prachtige fotos. Bij 1 is het net alsof je een dino vanuit de rotsen kan zien!! Haha heb je toch een beetje een Jurassic scene gehad.