dinsdag 15 augustus 2017

road to the jungle

Vannacht een enorme regenbui gehoord, we zitten hier ook aan de natte kant van het eiland. Maar vanmorgen is het weer droog. Er is een banaantje rijp dus die kan mooi bij t ontbijt.
Na het ontbijt gaan we de deur uit, als eerste rijden we naar het zuiden naar weg 130. Hier is een zwart zandstrandje. Kehena black sand beach. Het is een prachtige route door de jungle. Bij het strandje aangekomen is het best een klim naar beneden en als we de golven hier op de kust zien beuken verwachten we dat we hier toch niet kunnen zwemmen en we rijden door.
We rijden (alweer over een mooi jungle weggetje) door naar Isaac Hale beach park. Het is hier schitterend maar vooral geschikt voor surfers want de golven zijn hier enorm.


De kust is hier prachtig maar met erg hoge kliffen dus minder geschikt om te zwemmen. Daarom rijden we maar naar Hilo. Hier zijn verschillende strandjes in een soort van baai. De golfslag is pas een heel eind de zee in en er zijn veel stenen en eilandjes. Een echt strand heb je niet, je moet vanaf de stenen het water in. Sophia had zandspeelgoed, boogieboard en een zwemband meegenomen uit t huisje. Ze heeft alleen wat aan de band maar daar heeft ze wel plezier van.
Het eerste wat opvalt is dat het water heel erg koud is, veel kouder dan het zeewater tot nu toe. Het water is ook erg troebel. Wat blijkt het is een zoetwater meertje wat in verbinding staat met de zee. We zien wel een aantal vissen maar het snorkelen gaat niet echt lekker. Net als ik met mijn moeder aan het bespreken ben of we er uit gaan voel ik iets aan mijn been botsen. Ik kijk om en een joekel van een schildpad is tegen mijn been aangebotst. Hij is door het troebele water minder goed te zien maar wauw wat een enorm beest.



Mijn moeder gaat er door het koude water er nu wel uit. Sophia is nog even haar snorkel kwijt die is van haar duikbril afgegleden en doordat het water troebel is, kunnen we m niet vinden. Gelukkig is het water af en toe helder en ziet eerst mijn moeder hem liggen maar het water vertroebelt weer voor Sophia of ik er ben. Na een poosje wordt t water weer helder, ik zie m en duik naar beneden.
Sophia en ik snorkelen verder mijn moeder kijkt vanaf de kant naar een van de schildpadden. Hij heeft een kapot stuk aan zijn schild.
Tijdens het snorkelen zien Sophia en ik er ook nog twee. Ik zie er een, redelijk groot en ben bezig foto's van m te maken als Sophia roept nog een, nog een. Een enorme schildpad bijna net zo groot als Sophia zelf. En ze komen steeds naar ons toe. Je moet eigenlijk afstand van ze houden maar ze komen zelf naar ons toe.

Sophia en ik zwemmen een stuk naar waar zee en zoet water samen komen, warm en koud water wisselen elkaar af en hier zijn meer vissen te zien. Als we weer terug gaan en willen uit het water klimmen is die ene schildpad met het kapotte schild er weer, het is bijna moeilijk om uit t water te komen zonder m aan te raken. Vlak naast ons komt hij steeds met zijn kopje naar boven.
De auto staat vlak naast ons op de kant en we kleden ons bij de auto om. We hebben wel trek in iets en we hadden op de heenweg een Mac Donalds gezien in Hilo en dat leek ons geschikt voor iets voor de lunch. Alleen nu we weer rijden kunnen we m nergens vinden. We rijden dan door naar Akaka falls statepark en onderweg komen we ook niks meer tegen. Nou ja dan doen we t maar met snackjes.
Akaka falls ligt iets meer landinwaarts en wat is het hier weer schitterend. Een trap voert een vallei in met uitzicht op de falls. Overal weelderige bomen en bloemen en natuurlijk de watervallen zelf!




Na de akaka falls stoppen we bij een fruitkraampje van twee hippies. Terwijl je erbij staat hakken ze kokosnoot open met een manchette, persen er wat verse ananas doorheen en dan lekker drinken met een rietje. Daarna hakken ze de kokosnoot in stukjes, hakken een ananas in stukken mmm lekker!


We rijden weer richting Hilo maar eerst via een scenic route die we op de heenweg hebben overgeslagen. Het is een prachtig jungle weggetje, soort mini road to Hana. We slaan af naar de rainbow falls. Omdat er geen zon is, zijn er geen regenbogen maar we zijn allang blij dat t gewoon droog is. We hebben uberhaupt niet veel regen gehad wat uitzonderlijk voor Hawaii is.
We lopen eerst de trap op om de waterval van bovenaf te bekijken. Boven staat ook weer zo'n enorme Banyan boom, in zijn eentje zorgt hij voor een heel bos.





Daarna bekijken we de waterval van beneden en maken een praatje met een local zonder tanden die van bladeren een hoed aan het maken is.
Na deze watervallen rijden we door de spits naar huis. Bij ons winkelcentrum halen we fish and chips voor Sophia en Poke voor mijn moeder en mij.
Na het eten gaan we ook nog even met zaklampen de tuin in want Sophia wil graag de coqui frog spotten. We horen er wel 100en maar we zien er maar twee.
De avond brengen we in onze mooie cottage door. Onze laatste avond hier en ook op Big Island. De terugreis gaat beginnen.. hoewel we pas over een week weer terug in Nederland zijn is dit wel een terug reis want we gaan weer naar het noorden, naar een eiland waar we al geweest zijn Oahu. Dus nu moet ik ook weer aan mijn hobby de koffer inpakken!

1 opmerking:

  1. Fantastische ervaring die schildpad wat zien jullie er veel nu jammer weer koffer pakken maar dan daarna wel betere internet hoop ik .goede reis maar weer

    BeantwoordenVerwijderen