dinsdag 8 augustus 2017

snuba diving

Niet zo best geslapen vannacht, bleek dat op een of andere manier ondanks insmeren mijn kuiten waren verbrand en dat lag niet zo lekker. Ook werden we wakker van de buren die om 7uur buiten bij t raam stonden en volgens Sophia waren ze over een pineapple aan t praten.
Nou ja niet zo erg vroeg wakker dan hebben we de hele dag weer voor ons. We hebben niet zoveel meer voor t ontbijt want we hebben gisteravond niks meer gehaald.. maar ja we eten wat we hebben en dan  gaan we om 8.30 op pad.
Onze eerste bestemming voor vandaag is Iao valley, Maui heeft aan de westkant een schiereiland en Iao valley ligt op dat schiereiland. Er is een gebergte maar op een gegeven moment is er een inham in dat gebergte en dat is Iao valley. Het is hier weer super mooi. Het lijkt net het decor van King Kong er is ook een needle die uitsteekt, een mist er omheen maakt t tot een heel mysterieuze omgeving. Je kan hier een korte wandeling maken en dat doen wij dan ook. Ik val steeds in herhaling maar het is hier zo prachtig.









Om 11.15 zijn we hier klaar en we rijden eerst naar de plaats waar straks onze boottour hebben. Eerst kunnen we het niet vinden maar de haven heeft een even en oneven kant en na een poosje hebben we t gevonden. Het duurt nog twee uur voor we ons moeten melden dus gaan we eerst nog wat anders doen.
We rijden naar het plaatsje Laihaina, onderweg komen we nog langs een uitzichtpunt op zee. Er is nu niet veel te zien maar in de wintermaanden kan je hier humpback whales zien. In het plaatsje Lahaina gaan we alleen even naar de starbucks. Het is een leuk plaatsje dus we willen hier morgen nog eens naar toe.
We rijden nu weer terug naar de haven. We moeten hier betalen voor t parkeren maar t kost maar twee dollar dus dat valt mee.
We gaan met boot lani kai. Het is ook een soort catamaran maar minder luxe dan die in Kaui. Wij hebben ons opgegeven voor snuba diving. Ik heb in Nederland duiklessen gehad maar ben nog niet klaar en heb dus niet mijn certificaat nu had ik in de eerste instantie een introductie duik scuba willen doen maar toen ik aan het googles was vond ik dus Snuba. Het voordeel hiervan is dat het vanaf 8 jaar is (dus Sophia mag ook mee) en geen ervaring vereist (mijn moeder kon ook mee)
Van een leuke instructeur krijgen wij en een ander groepje uitleg hoe t gaat. De andere mensen gaan snorkelen. Vlak  voor we t water ingaan zien we een groep dolfijnen, helaas zijn ze weg als we t water in gaan.
Wij zijn eerst aan de beurt  voor Snuba mijn moeder, Sophia en ik en de instructeur. Het verschil met scuba is dat je fles op een drijvend bootje blijft en je niet op je manometer hoeft te letten. Met luchtslangen ben je aan je fles op t vlotje verbonden. De instructeur zwemt voor ons, hij heeft wel de flessen op zijn rug. Bij Sophia en mij gaat t prima, we hebben tenslotte al wat lessen gehad. Mijn moeder heeft moeite met klaren en in de eerste instantie komt ze niet naar beneden, even later gaat t beter maar ze kan niet zo diep als Sophia en ik. Ze vindt het zelf niet erg, ze heeft er ook van genoten.
We zien veel vissen, mooie koralen en een schildpad. Van de instructeur kopen we een USB stick met foto's. Hij heeft foto's van ons gemaakt en van de koralen, schildpad en vissen. Omdat zijn foto's beter gelukt zijn dan de mijne. (zijn camera is professioneler) plaats ik vooral zijn foto's (maar dat hebben wij dus ook gezien. Daarna plaats ik nog wat foto's die ik heb gemaakt.
Foto's van de instructeur.
















Foto's van mij.





Na het snuba diven mogen we nog een half uur snorkelen en is het andere groepje aan de beurt voor snuba. Heb nog een mooie foto gemaakt van de vissen tijdens het snorkelen.
Zodra iedereen aan boort is, worden we door het personeel in de watten gelegd met drankjes en een lunch. Ik sta nog maar net aan boort en ze vraagt of ik zin heb in een lekkere Mai Tai, nou graag, dat smaakt zeker! Ook is de lunch klaar gezet, allerlei broodjes (wel Amerikaans zoetig brood) met drie soorten kaas, ham, kipfilet en tonijn salade en een pasta salade. Lekker na Mai Tai een krijg ik al Mai Tai twee en drie. Mmmm lekker maar nu moet ik er echt mee ophouden, ze smaken als limonade maar t is wel rum wat er in gaat.
We zijn al op de terugweg als de boot ineens weer omdraait want er zijn weer dolfijnen  gesignaleerd. Een nog veel grotere groep Spinner dolfijnen dan de vorige keer in Kauai. Het zijn er zeker 50 en dan allemaal in groepjes van 3 tm 5 dolfijnen. Ze zwemmen om de beurt met de boot mee en in de verte zie je ze springen en spinnen (daarom heten deze dolfijnen spinner dolfijnen) Geweldig!





Terug bij de haven zien we nog een aantal schilpadden zwemmen, oa een hele grote!

Het is inmiddels half 5 en we rijden naar ons eigen stadje Kihei. Voor vanavond halen we lekker Poke en voor morgen brood, eieren en yoghurt en dan gaan we even naar ons huisje om de natte spullen op te ruimen, boodschappen in de koelkast te zetten en even uit te rusten en een uur later gaan we nog even t huisje uit en wandelen we naar de zee tegenover ons huisje.
Sophia gaat in t park even naar de speeltuin, we genieten van de ondergaande zon bij de zee en zien af en toe een schilpadden hoofd omhoog komen.




In het donker lopen we weer terug, ik gebruik voor de zekerheid mijn zaklantaarn op mijn telefoon. Om 20 zijn we weer thuis eten de poke, en werk ik t blog bij. Alweer een geweldige dag!

3 opmerkingen:

  1. Wat een super ervaring weer dat duiken en wat een prachtige foto's zowel die van die instructeur als die van jou

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai! Ben even in de bewoonde wereld. Heb alles bijgelezen dus ben weer op 3 hoogte! Doe foto onder water met tante boven jullie is fantastisch! :))
    Kusjes van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is Sophia toch een dapper meisje. Ze maakt hele speciale dingen mee. Zeg maar dat ik erg trots op haar ben!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen