dinsdag 1 augustus 2023

De berg is gesloten

Vandaag stond op de planning Hurricane ridge, het berg gedeelte van Olympic national park. In mei is hier brand geweest in het visitor center en nu is de capaciteit van het bezoeken beperkt (ze zeggen zelf vanwege de beperkte wc ruimte) Na 350 auto's wordt het parkinglot gesloten. We gaan dus op tijd weg, ik had gelezen dat de capaciteit vaak rond 11 uur wordt bereikt. We ontbijten en ruimen onze bedden weer op en om 8.30 zitten we in de auto. Het is een mooie rit, langs lake Cresent en om 10 uur bereiken we Port Angeles, de plaats waar de toegangsweg tot Hurricane ridge zit. Dit is ook een grotere plaats en we zien niet direct waar de toegangsweg loopt, we zijn even bezig met zoeken, zetten de tomtom voor het eerst weer aan, (die denkt eerst dat we in New York zitten, ja zo'n 4000 km verderop..) Dan is er een detour en rijden we per ongeluk de toegangsweg voorbij. Maar rond 10.15 vinden we de weg naar Hurricane ridge en daar staat weer een enorme rij om de parkeerplaats op te komen. We sluiten net als gisteren maar achteraan in de rij, er staat nergens dat we er niet op kunnen dus aansluiten maar. We zien steeds wat auto's naar binnen gaan en dan zijn er nog 3 auto's voor ons en... is het VOL. Bij Hoh lieten ze je er nog in als er weer iemand wegging maar hier is het vol is vol. Wat balen als we niet hadden hoeven zoeken hadden we het wel net gered.. het scheelde echt niks en ja het is nu 11 uur.. maar we moesten zo lang in de rij en we hebben het niet gered wat balen.

Nou zijn we weer eens in grote stad en we besluiten eens rustig naar de Walmart te gaan. De vorige keer hadden we haast en kochten alleen het hoognodige, nu lopen we er eens rustig rond alles te bekijken, vooral de Outdoor afdeling is interessant waar je gewoon allerlei geweren kan kopen. We kopen zelf een nieuw kabeltje voor Tomtom want het kabeltje van de JBL is zo kort dat ie niet meer dan 20 cm kan verplaatsen en dat is onhandig. Hier in Olympic heb je geen navigatie nodig maar ja we gaan straks weer naar andere plekken en weten niet hoe het daar gaat zijn.

Sophia heeft een nieuwe geheugenkaart nodig voor haar Gopro, verder vinden we een mooie drinkfles want een van de flessen die we nu hebben, heeft een lekkende dop. Voor de zekerheid kopen we regenponcho's want dat wordt aangeraden voor de excursies van de cruise.. Sophia en ik kopen een mooie nieuwe riemen. We kijken ook nog naar het speelgoed ondanks dat Sophia daar niet meer de leeftijd voor heeft, is het bijzonder om te kijken hoeveel hier is, zoveel meer dan wij in Nederland hebben.

Bij de computergames afdeling vinden we ook nog een zingende Mogwai, we nemen hem maar niet mee, straks eet hij nog na 12uur.

We halen broodjes bij de Subway, duurt wel ontzettend lang want het meisje werkt helemaal in haar eentje en ze moet ook nog alle broden uit de oven halen. Het leek wel vrouw Holle, haal ons eruit anders verbranden we.
Wat gaan we nu doen... Er staan nog twee watervallen op mijn reserve lijstje, we kiezen Marymere falls, de toegang ligt bij lake Cresent.
Als eerste gaan we lekker picknicken er zijn hier overal picknick tafels en lekker in het zonnetje. In de boom zit een Steller Jay naar ons te kijken, hij wil zeker ook een lekker hapje, pech voor jou.. (onderweg hadden we trouwens ook een Bald Eagle in een boom gezien maar kon niet stoppen voor een foto)

Na de picknick beginnen we aan de trail, eerst kom je een stukje langs lake Cresent, het is een enorm en prachtig blauw meer.

Dam lopen we onder een tunneltje door naar de andere kant van de weg en lopen we naar de Marymere falls.  De wandeling loopt weer door een schitterend bos met regelmatig uitzicht op een beekje. Daarna lopen we over smalle bruggetjes en moeten we een steile trap op. Je kan tot verschillende uitzichtpunten op de waterval en wij gaan tot de hoogste.

Daarna lopen we weer dezelfde weg terug, we vonden het een mooie wandeling, echt van genoten! We besluiten wel de tweede waterval die nog op het lijstje stond te skippen en een beetje bij tijds naar het huisje te gaan. Morgen gaan we hier weg en we moeten nog het een en ander regelen en hier is goed internet. We maken nog even een stop bij de supermarkt. We halen een lekkere steak, brood en salade en voor Sophia pizza. Ondertussen is Sophia aan het bellen met haar Amerikaanse vrienden van de cruise van vorig jaar.
Ik lekker met een wijntje nog even op de veranda en dan nog met het avondeten. Het blog weer typen maar nu wordt het tijd om de koffer in te pakken. Niet alleen gaat morgen de reis verder, ook gaan we morgen de grens over en wil ik voor het geval ze auto onderzocht moet worden alles netjes op orde hebben.

1. Prachtig zo een wandeling naar de waterval en met betere temperaturen denk ik
    Wat een pech drie auto's voor je en dan de parkeerplaats dicht
    Maar lekker rustig shoppen is ook leuk