woensdag 16 augustus 2023

Hoorn Medeblik 20.0

Weer vergist met die wekker, had m wel goed gezet maar als ik wakker wordt denk ik dat de wekker niet is gegaan maak iedereen wakker en realiseer dan dat we nog een uur hebben dus we slapen nog een uur en om 7.30 Alaska tijd of 8.30 Vancouver tijd staan we op. Mijn moeder en ik gaan vast naar Cabana´s en Sophia heeft geslapen tot wij weggingen en heeft daarna de badkamer voor ons zelf. Als we buiten komen om naar Cabana´s te lopen zien we dat het in ieder geval droog is, wel heel erg bewolkt en mistig in de bergen dus het is maar de vraag of het ook droog blijft maar nu is het in ieder geval droog. We ontbijten lekker met bagels met zalm en roomkaas, bananenbrood, roerei, mickey wafel etc. Sophia komt er ook aan en eet ook een bagel met zalm. Dan gaan we naar dek 3 waar vandaag de uitgang van de boot is want we gaan vandaag voor het eerst aan land. De bestemming van vandaag is Skagway. Skagway is een dorpje in de klondike, het goudzoekers capital of the world. Hier zijn echt veel goudzoekers geweest en heeft een interessante historie over de goudzoekers. Het dorpje lijkt zo uit Disneyland Parijs te komen, maar het is toch een echt dorpje. Heel klein, een hoofdstraat met souvenirwinkels, juweliers en een bezoekerscentrum. De stoepen zijn ook van die houten verhogingen, net als in Frontierland in Disneyland Parijs. We bezoeken eerst het bezoekerscentrum met vooral veel foto’s uit de goudzoekperiode.

Sophia haalt nog een boekje voor het junior ranger programma want ze wil nog wel een badge verdienen maar als ze ziet wat je er allemaal voor moet doen en we weten ook van vroeger dat je t echt niet zomaar krijgt, dus ze laat t verder maar. We lopen door de straten en gaan naar wat winkeltjes, in een vind ik een leuk vest met Alaska erop (had er eigenlijk 1 van de boot gewild maar die bleek van de collectie van vorig jaar te zijn en was er nu niet en die er nu is vind ik niet leuk) we kopen een koelkastmagneet die ook flessenopener is, (ik had in de eerste week flesjes bier gekocht, ze liggen nog in de auto maar na dat we uit t huisje in Olympic weg waren kon ik ze niet meer open maken dus deze magneet heeft een dubbel doel) In een andere winkel verkopen ze 30 soorten popcorn, in grote draaiende pannen wordt het gemaakt. We kiezen een zak white cheddar smaak en als er dan van de week weer een voorstelling in het theater is nemen we m mee.

In weer een andere winkel kiest Sophia een ring uit die ze alvast van oma voor haar verjaardag krijgt.  Het is trouwens nog steeds droog. We waren behoorlijk warm aangekleed maar de sjaals gingen al direct de rugzak in en na verloop van tijd gaan ook de jassen open en uit en dragen we alleen nog een vest. We zorgen dat we op tijd terug op de boot zijn want we hebben om 12.30 een excursie die lang gaat duren en we willen wel voor die tijd gegeten hebben. Als je t schip weer op komt wordt eerst je paspoort met je key to the world kaart vergeleken, daarna wordt je kaart gescand en komt je foto op een Ipad, daarna nog door security. We gaan ondanks dat t nog vroeg is naar Cabana’s en hebben daar nu een mooie plek aan t raam met uitzicht op de rots waar we ook vanmiddag nog heen gaan. Elke dag zijn er veel dezelfde dingen in Cabana’s maar ook elke dag een andere thema hoek en vandaag is het Aziatisch, we hadden eigenlijk niet veel honger maar dit is wel erg lekker. Er is zeewiersalade met garnalen en inktvis, lekkere noodles, orange chicken, allemaal erg lekker. Onderweg naar D lounge waar we ons moeten verzamelen voor de excursie halen we nog een ijsje. Daar krijgen we een sticker van Timon op ons vest/jas en moeten we aan de linkerkant gaan zitten. Na een tijdje moeten we het schip af, kaart scannen en achter de bordjes met Timon aan. We gaan een rit met de white pass railroad maken. Een enorme stoomtrein. Alle wagons hebben stoelen/banken die kunnen kantelen, een eigen wctje per coupe en een balkonnetje. De trein heeft echt heel veel coupes. Langzaam rijden we de bergen in. Na verloop van tijd mag je op het balkonnetje gaan staan en heb je nog mooiere uitzichten. Net als ik er heen loop ziet mijn moeder weer een bald eagle en even later ziet Sophia die aan de andere kant zit dan waar ik ben een Armadillo (gordeldier) De trein gaat alsmaar omhoog, het uitzicht is spectaculair. Nu geniet ik bij de stoomtram van Hoorn ook altijd wel van t uitzicht maar dit geweldig en overweldigend. We gaan over bruggen, waarbij je dan de voorkant op achterkant van je eigen trein kan zien, in de verte aan de overkant zien we een andere trein die we even later passeren, iedereen zwaait naar elkaar, we zien watervallen, rivieren, besneeuwde bergen etc. Na een tijdje komen we bij de grens met Canada, dit ligt boven de boomgrens en hier maken we een lus en dan gaan we weer naar beneden. Sophia heeft bijna de hele heenreis en een deel van de terugreis geslapen, af en toe werd ze wakker maakte een foto of filmpje en sliep verder. Op de helft van de terugweg wordt ik ook slaperig maar hou mezelf wakker en mijn moeder heeft het het laatste stuk. Het is zo spectaculair maar de trein is lekker warm en schud zo lekker…

Het weer is trouwens nog steeds ok er zijn zelfs stukjes blauwe lucht. Helemaal op het eind als we weer in het dorpje zijn rijden we langs een beekje en je ziet daar zo vanuit de trein tientallen zalmen in zwemmen, er staan ook allemaal mensen naar te kijken. Bij het schip stappen we weer uit maar gaan niet direct naar het schip. Op youtube had ik een filmpje van een leuke hike hier achter het schip gezien. Nou was het op youtube wel mooier weer maar alsnog is het erg mooi. Achter het schip ligt een klein vliegveld en daarachter is een ijzerenbrug over de rivier heen, als je daar overheen bent kan je naar een Pet cemetery (dat doen we niet) of een hike naar een uitkijkpunt. Wij lopen de oranje (moderate hike) naar Yukatania point. Het is een wandeling met veel rotsen en boomwortels en wat klimmen. Het wordt steeds mooier en en mooier. Op het einde liggen er rotsen in zee en van daaruit kan je het schip zien. Het was een leuke wandeling en samen met Sophia lekker onderweg zingen. Op het einde zien we ook nog iets van een hol of grot.. We wandelen terug en om 17.15 zijn we weer op het schip.

Jassen en tassen naar de kamer, Sophia direct naar Vibe. Ik kijk op de daily navigator en zie dat er om 17.30 de film elemental begint (die nieuwste Pixar film) We wilden eigenlijk nog een snack halen maar dan komen we te laat voor de film dus direct naar dek 5 waar de bioscoop zit. Het voorfilmpje hebben we gemist maar voor de hoofdfilm waren we op tijd. Het was een erg leuke film over water, vuur en andere wezens uit de elementen. Daarna is het nog 3 kwartier tot we gaan eten. We vinden lekkere stoelen op dek 4 met uitzicht op de lobby waar net muziek gespeeld wordt, ook lopen er steeds figuren langs die naar hun fotopunt gaan, we zitten hier prima. Om 20.15 hebben we wel erg veel honger. Het restaurant van vanavond is Animators pallet, het ziet er hier anders uit dan op de dream. Allles is zwart wit, eerst zijn er kant en klare tekeningen op de muren, daarna zie je ze steeds veranderen en terwijl je eet ga je steeds raden wat een bepaalde tekening wordt. We krijgen het menu en ik heb vanavond ook trek in een rode wijn om op te warmen. Sophia en ik gaan voor twee voorgerechten, de black truffelpasta en het zalmtaartje, mijn moeder alleen het zalmtaartje, dan hebben mijn moeder en ik als hoofdgerecht Teriyaki beef en Sophia pasta, als dessert hebben mijn moeder en Sophia en sundea en ik kon niet kiezen uit twee toetjes, de sticky date pudding en de walnut choclate cake, dus ik krijg ze allebei. Het was weer heerlijk. Tijdens het hoofdgerecht komen de tekeningen op de muur steeds tot leven en tijdens het toetje worden alle tekeningen in gekleurd. Na een poosje verdwijnen alle obers en komen alle tekeningen tot leven in filmpjes, van de prinsessen tot de dieren, tot de slechterikken, tot alle zielige scenes en dan komt alles weer goed. Plotseling klinkt de muziek van Fantasmic door de zaal en tovenaar Mickey danst door het restaurant langs alle tafels daarna gevolgd door een hele parade van alle obers die nu over hun zwartwitte outfit een gekleurde stropdas aan hebben, Het is heel indrukwekkend, iedereen joelt en klapt en wij doen het extra voor onze obers! Het is geweldig en tranen in de ogen. Na het eten snel naar de kamer jassen pakken want het Freezing the night away was gisteren niet doorgegaan maar vandaag wel. We staan weer boven en kijken op de stage uit. Eerst wat Frozen liedjes, dan spelletjes als Simons says maar dan Sven says, the Moose ediition, de Hocky Pokey en dan allemaal zomer liedjes. Op het eind komt Elsa erbij en het sneeuwt aan boord, ook dit is weer super leuk. Dan naar de kamer het blog maken, Sophia is weer weg maar morgen moeten we opnieuw vroeg op!