dinsdag 15 augustus 2023

Van een leien dakje

 

De wekker stond vandaag om 8.00. Om 9.00 willen we vertrekken. Ik ben om 7.15 al klaar wakker dus maar even haydayen in bed, wat langer douchen etc. Als iedereen wakker is gaan mijn moeder en ik ontbijt halen bij de starbucks die beneden in dit gebouw zit. Ik kies voor Sophia een brownie, mijn moeder neemt een Banana loaf en ik een ontbijt biscuit met ei, ham en kaas. We vinden het allemaal een lekker ontbijtje en precies om 9.00 stappen we in de auto. Via de borden en Maps.me  vinden we de parkeerplaats, value long term parking bij het vliegveld. Ik had eigenlijk gewoon bij de haven willen parkeren maar die parkeergarage is al weken lang vol en via de Facebook groep van onze groep had ik de tip gelezen om dan hierbij de luchthaven te parkeren. Ik had m van te voren gereserveerd want dan kreeg je korting. We kregen een qr code maar t lukte me niet om m te scannen. Op de hulp knop gedrukt en direct te woord gestaan. Kenteken doorgegeven en de slagboom ging omhoog. Koffers uit de auto en kaatjes voor de skytrain kopen bij een automaat, mijn moeder met senior korting en Sophia met jeugd korting. De skytrain bracht ons in een half uur naar de haven. Toen we bij de uitgang stonden te kijken waar we heen moesten kwam er direct een medewerker die ons de weg naar de haven wees. Deze reis ging super goed met het parkeren en de skytrain. We liggen keurig op schema want om 11.15 mogen we inchecken. Even zoeken waar we precies heen moeten om onze koffers af te geven, dat is beneden in een haven gebouw waar ook die andere parkeergarage is, het is voor alle cruise maatschappijen want tegelijk met ons ligt ook een schip van de Queen Elisabeth en Norwegian. Daarna met een roltrap weer omhoog, we checken in bij Disney om exact 11.15 wat een timing! Dan krijgen we een bandje om dat we bij Disney horen en moeten we door security maar hier geen gedoe met schoenen uit, of laptop eruit.. al moest mijn moeder wel even extra gefouilleerd. Dan weer door de grenscontrole, nu alleen geen vragen waar je heen gaat want dat is duidelijk, ook werd er niet meer naar onze Esta gekeken, Wel werd er weer een foto van ons gemaakt en net als bij het vliegveld moest alleen Sophia haar vingerafdrukken te geven.

Toen we aankwamen bij de hal waar je even zou moeten wachten was precies boarding groep 8 aan de beurt en dat zijn wij. We lopen door de slurf naar het schip en bij de ingang wordt er naar onze naam gevraagd. Sophia zegt deze keer Alilou en oma. We worden heel hard omgeroepen, Welcome abord Alilou familie en Oema. Hahaha nu is mijn moeders nieuwste nickname Oema. Door een poort van zwaaiende crewmembers loopt je het schip op en op het balkon staat Goofy naar ons te zwaaien. Omdat er weer een centrale musterdrill om half 4 is, kunnen we nu gaan en staan waar wel willen. Op een paar lounge stoelen regelen we onze Disney app, waarmee we kunnen zien wat het programma is en waarmee we met elkaar kunnen communiceren. We zien Minnie  Mouse door de gang lopen, ze gaat Goofy op het balkon vervangen en daarna loopt Goofy weer langs ons. Dat je zo langs je ziet lopen terwijl je daar in een stoel zit dat heb je in de parken niet.














 Nu gaan we lekker naar Cabana’s. Het buffet! We eten ons lekker vol, ik heb allerlei kleine hapjes van verschillende dingen en alles is lekker. Daarna ook nog een toetje en als we vol zitten is het precies tijd om naar de kamer te gaan dan kunnen we de tassen kwijt. Als we de tassen in de kamer hebben gezet gaan we met Sophia naar Vibe, de tienerclub om haar te registreren. 





Zij blijft daar en mijn moeder en ik lopen een rondje over het dek. We zien dat de adult pool helemaal leeg is.. het zonnetje schijnt, het is warm…zullen we? We hebben nog anderhalf uur dat de musterdrill dus dat redden we wel. Naar de kamer badkleding aan en lekker naar de adult pool. Het water is heerlijk warm, wat voor mijn allergie niet best is. Maar tegelijk zijn we de enige hier en zijn er ook zeker nog niet veel mensen in geweest. Het is echt genieten, lekker zwemmen in warm water in de zon op een boot met uitzicht op de bergen. Heel even op de lekkere lounge chairs zitten en dan snel naar de kamer om de camera’s te halen want direct na de Musterdrill is de Sailaway party.




 Bij de kamer treffen we ook net Sophia. 





moeten naar Assembly punt I dat op dek 4 is. Daar worden onze kaarten gescand en moeten we op een rijtje gaan staan. We krijgen instructie wat je moet doen als het schip in moeilijkheden is, deze drill is verplicht en als je niet komt moet iedereen op je blijven wachten. Maar iedereen is er keurig en na alle instructies mogen we gaan. Sophia rent omhoog naar een goede plek voor de sailaway party, maar t lukt haar niet om de plekken naast haar bezet te houden, gelukkig zijn mijn moeder en ik ook snel en hebben we een prima plek voor de Sail Away party, de hoorn klinkt we gaan varen, we vieren feest en als ze roepen you are officialy on vacation krijg ik wel weer even een brok in mijn keel. Sophia zegt ook steeds ik kan wel huilen zo blij ben ik dat we hier zijn. Het schip waar we nu op zitten heet de Wonder en is kleiner dan de dream van vorig jaar, alles is iets compacter maar zeker niet te klein. Het voelt ook allemaal zo vertrouwd, de geuren, de tapijten, de trappen, de zachte Disneymuziek overal. Heerlijk! Na de Sailaway party gaat Sophia weer naar Vibe en staan mijn moeder en ik aan dek te kijken hoe we varen, we varen langs het Stanleypark en onder de grote brug, de Lions gate bridge dan varen we de zee op, tenminste de zee tussen het vasteland en Vancouver Island. 







Na een poosje beginnen we de voetjes te voelen en gaan we weer naar het adult only gedeelte naar de loungechairs. Ik haal twee cocktails, de drink of the day een met alcohol voor mij die heette de Nautilus, Tequilla, cranberrysap en limoen en een non alcoholische voor mijn moeder (ben de naam vergeten) maar t was een soort bevroren cocosroomijs met een frambozen drap, allebei heerlijk! Wat genieten we!





 Om 18.00 gaan we eens naar onze kamer en gaan alle spullen uitpakken. Onze fishextender hangt nog niet eens of er hangt al een cadeautje aan de deur. Als alles goed en wel is uitgepakt gaan we op dek 4 zitten, ook buiten op lekkere stoelen maar dan lager. We genieten van het uitzicht op alle bergen en zien 1 keer ook een walvis! Je herkent m aan het spuiten en zien ook een paar keer zijn rug en staart, Het was te ver voor een foto maar wel weer geweldig. Om 20.15 is het etenstijd, we zien Sophia bij het restaurant. Het restaurant van vanavond is Tiana’s place. We hebben een tafel voor ons zelf vlakbij het podium. Een band speelt Jazz liedjes en Disney Jazz liedjes, Tiana loopt rond en ook de Louis de alligator. We maken kennis met onze servers. Shelton de head server uit India, die de groeten aan Kader doet en graag over voetbal wil praten. De assistant server Wandra Indonesie en Alberto de head server uit India. Vooraf heb ik Louisiana hotcrab en mijn moeder en Sophia iets met gerookte zalm. Als hoofdgerecht heb ik Heilbut, mijn moeder kalkoen en Sophia steak. Als toetje hebben Sophia en ik chocolade taart en mijn moeder banfee, wat een soort pudding was van banaan met koffie. Alle namen van de menu’s zijn geïnspireerd op namen uit princes and the frog. Zo heette onze chocoladetaart, de lievelingstaart van Naveem, is er een bessen gerecht uit Maldonie waar prince Naveem vandaan komt, heet de steak naar Big Daddy labouf etc. De borden zijn ook prachtig met kikkers erop. Het is een super lekkere en leuke maaltijd, Sophia vertelt veel over Vibe en heeft het daar heel erg naar haar zin. 
















Na het eten gaat ze er direct weer heen. Mijn moeder en ik kijken eerst in de winkeltjes, bij Vlogs van anderen had ik een mooi dik Alaska vest gezien maar ik kan hem nergens vinden, jammer want ik heb maar 1 vest bij mij. Daarna gaan we op het buitendek zitten en fimp op het grote scherm kijken, Jungle cruise is op. We zitten onder een dekentje en het is best te doen, natuurlijk niet zo lekker warm als in Florida maar we konden toch maar mooi buiten zitten, We kijken de film niet af maar gaan om 23.30 naar onze kamer waar mijn moeder al snel in slaap val en ik het blog in word typ. Sophia zal wel pas laat thuis komen, de towel animal van vandaag is een krab van een deken en er zijn natuurlijk weltrusten chocolaatjes die we altijd opsparen, Wat een fantastische eerste dag waarbij alles van een leiendakje ging

Geen opmerkingen:

Een reactie posten