woensdag 16 augustus 2023

Liquid sunshine

 


Ja t werd gisteren al verteld maar je hoopt toch dat ze er naast zitten, regen en niet zo´n beetje ook. Ketchican is een van de natste plekken van noord Amerika en het deed zijn benaming eer aan, maar op veel youtube filmpjes hadden ze wel mooi weer en er was ook regen in Skagway en Juneau voorspeld en toen hadden we zelfs soms zon. Maar nu in Ketchican moeten we er echt aan geloven het regent en ook niet een beetje.

We kwamen pas laat aan land, (11.15) dat was wel voor op schema. We sliepen daarom eerst uit, tot 8.15 wat zelfs al 9.15 Canadeze tijd is. Ten minste ik, mijn moeder was al wat eerder wakker en ik had geen idee tot hoe laat Sophia geslapen heeft want toen waren wij al weg.

Mijn moeder en ik gingen vandaag voor een rustig ontbijt en gingen een keer niet naar Cabana’s maar naar Triton. ’s Avonds is dit een van de rotational dining restaurant maar ’s morgens kun je er al la carte ontbijten (en ’s middags lunchen) Mijn moeder had twee eitjes sunny side op, ik een omelet, we hadden allebei een yoghurt parfait en we deelden de Mickey wafel. Daar zat een soort roze sausje in en het smaakte naar snoepwinkel. Haha als je een snoepwinkel inloopt hangt daar vaak zo’n bepaald geurtje en daar smaakte dit sausje na, je moet t proeven om te begrijpen denk ik.

Daarna gingen we naar een praatje over Kethican in de French quarter lounge, waar er goede winkels zijn, restaurants, leuke straten etc. Nu begrijp ik ook waarom er hier in Alaska steeds van die juweliers zitten met diamanten enzo, je betaalt er maar heel weinig belasting op en daarom is het zo populair. 

Hierna gingen we naar de kamer om onze spullen te pakken die we straks mee naar de excursie gaan nemen. We hebben de excursie wildlife safari en beach bonfire geboekt, met een klein bootje op zoek naar wildlife om daarna op een strand te lunchen en een kampvuur te maken en marchmallows te roosteren, ja t regent wel dus de regencapjes mee.

We hebben een uur voor de excursie begint en we zoeken een stoel in de hal en kijken hoe de mensen van boord gaan en ook al helemaal verregend terug komen. We moeten om 12.15 in Azure lounge zijn, met Sophia spreken we 12.00 voor de deur af. Net als ik er sta krijg ik een berichtje dat due to the incliment wheater de excursie gecancelled is. We krijgen natuurlijk wel t volle bedrag terug maar ik ben wel heel erg teleurgesteld, het zal inderdaad wel niet kunnen en is het weer op zee nog slechter dan hier, maar ik had graag wat wildlife gezien want we hebben tot nu tot nog niet zo heel veel gezien (lees hier geen beren) Een beetje teleurgesteld gaan we dan maar (in de regen) het stadje Ketchican in. Ketchican is het leukste stadje van de drie. Groter dan Skagway, kleiner dan Juneau en met hele leuke gekleurde huisjes/gebouwtjes, veel totempalen. Maar het regent nu dus en ondanks dat we echt wel zien dat het een heel leuk stadje is, is de regen wel erg balen. Als eerste duiken we een kerstwinkel in. Wel een super leuke, we dwalen hier een tijdje rond en omdat we nu geld van de excursie terug krijgen mogen we wel wat kopen, niet te veel want dat vind de koffer niet leuk, maar we kopen wel leuke kerstversiering, een muts voor Sophia en Sophia koopt een koelkast magneet als verjaardagscadeau voor mijn moeder, een hele mooie. Het is hier niet zo duur als in de vorige plaatsjes, het is zelfs vrij goedkoop. Hierna gaan we een winkelcentrum in met allemaal giftshops en hier is wifi dus daar is Sophia heel blij mee. Mijn moeder koopt hier een vest van Ketchican en Sophia een sleutelhanger van sledehonden voor haar vriendin.





 Dan moeten we toch echt naar buiten want de leukste straat van Ketchican is creek street. Een straatje met leuk gekleurde huizen, over een boardwalk langs de creek, het zit momenteel vol met zalmen en er zitten ook zeehonden die hier een makkelijke prooi hebben. Vroeger was creekstreet een straat met bordelen en er moet ook ergens een married man pad zijn. Het is echt een superleuk straatje, Sophia knoopt nog een praatje met de eigenaresse van een winkel aan en die laat prompt filmpjes zien van haar geadopteerde baby katjes zien. We vinden de zeehonden midden in de stad geweldig en de huisjes zijn heel leuk, maar ondanks de jassen en regencapes worden we natter en natter en helemaal doorweekt zijn we op de boot terug.












 We hangen in de kamer alles te drogen, behalve de jassen want Cabana’s is al dicht, t is inmiddels 14.30 en dan zijn er alleen nog de fastfood tentjes die open zijn en dan moet je buiten zitten. Mijn moeder haalt soep en daarna een hotdog, ik haal een hotdog en daarna pizza. Nu brengen we wel de jassen naar de kamer en halen de boeken en de dekentjes want omdat het een port day is, is er niet veel bijzonders op dit moment op het schip. We vinden wel een heerlijk plekje. De bar van de Cadilac lounge is nog dicht maar je mag hier wel zitten. Hier staan heerlijke luie stoelen bij de ramen en terwijl de regen tegen de ramen klettert zitten wij lekker met een boek en een dekentje naar buiten te kijken. Af en toe duikt er een zeehond op en nu zonder regen op mijn camera en verrekijker kan ik m een stuk beter zien.




Om half 6 halen we koffie/chocolademelk en koekjes en nemen t mee naar het theater. Vandaag is er geen broadway show maar een Magician. Hij is vooral erg komisch, hij doet ook wel leuke trucjes maar t leukste zijn zijn grapjes.

Na deze show gaan we even in Azure zitten waar family karaoke is, ik dacht misschien gaat Sophia nog wat zingen maar ze is bezig in Vibe. Heb hier ook van genoten van kleine meisjes die let it goo zongen, tot jongetjes die daar liedjes stonden te zingen, tot een grote sterke kerel die sweet caroline zong. Dan is het tijd om te gaan eten. Vanavond is het lobster night en als je lobster bestelt komen alle obers naar je tafel en halen m handig uit zijn jasje, ik vond t lekker, mijn moeder iets minder en Sophia durfde niet en had pasta. Voor het voorgerecht hadden mijn moeder en ik proscuitto en Sophia ossenstaart soep.

We kregen weer een puzzel van Wandra en weer kwamen we er niet uit, want deze was ook wel flauw. Als toetje een lava cake voor Sophia en mij en creme brulee voor mijn moeder. Dan gaan mijn moeder en ik naar de kamer, daar liggen de envelopjes voor fooi en een douane formulier.. als we dat geregeld hebben gaan we weer naar Azure daar is een piano party en dat is zo geweldig. Mensen mogen op briefjes verzoekjes spelen en een man en een vrouw spelen samen op de piano, zingen erbij, het publiek zingt mee, danst soms mee, ongelooflijk leuke sfeer en heel veelzijdig allerlei soorten liedjes uit alle tijden en verschillende artiesten komen voorbij. Het slechte nieuws is dat de klok weer een uur vooruit moet dus als het 23.30 is gaan we maar weg want dat is het straks weer 00.30 en we willen morgen op onze laatste (zee)dag de hele ochtend in bed liggen. Morgen dus laatste volle dag met veel leuke activiteiten op de boot maar helaas ook inpakken en de was want hier hebben we een wasmachine tot onze beschikking.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten