zondag 27 juli 2014

Yosemite

Lekker geslapen, wel werd het vannacht toch nog koud en hebben we er een extra deken bij gepakt. S morgens hoorde ik gesnuif naast de tent, het klonk als een paard, later dacht ik dat t dan misschien een hert is geweest. Om 7.30 stonden we op, aankleden en naar de ontbijt ruimte. We hebben toen we de tent reserveerde er ontbijt bijgeboekt en daar hebben we vouchers voor gekregen. We vragen aan een meisje bij de kassa hoe t precies werkt. Ze vertelt dat we voor 15 euro pp mogen besteden. We bestellen allemaal lekkere dingen en nemen ook pastries en fruit mee dat we dan vanmiddag kunnen opeten. Lekker we hebben zo een royaal ontbijt.
Na het ontbijt pakken we alle spullen bij elkaar en stappen in de auto. We willen vandaag de Sequoia’s in Mariposa grove gaan bekijken. We rijden en rustig heen en stoppen nog op mooie uitzicht punten.
Om 11.45 komen we aan bij Wawona waar staat dat de parkeerplaats van Maripose grove vol is en dat we hier moeten parkeren en met de shuttlebus naar Mariposa grove moeten. Het parkeren hier gaat ook al erg moeilijk maar we vinden een plekje naast de weg. Dan moeten we dus met de shuttlebus maar er staat echt een rij, niet normaal meer. We moeten wel vier bussen wachten en de bussen komen ook niet snel zoals in Zion. Het duurt dus erg lang voor we eindelijk in Maripose grove zijn. Het is hier erg druk. Sophia vindt het jammer dat er zoveel hekken om de bomen staan, Bassie en Adriaan konden er wel gewoon door heen lopen. Wel zijn we erg onder de indruk van deze enorme bomen. Vooral de Californian tunnel tree vinden we erg leuk. Na deze boom wordt het ook een stuk rustiger, de meeste mensen gaan nu weer terug naar de parkeerplaats maar wij besluiten verder te lopen. Op een bordje staat dat het nu nog 1 mijl naar het museumpje boven is. We komen eerst bij nog een grote Sequoia waar je gewoon bij kan komen. Er zitten ook gaten in de stam en Sophia kan daar helemaal inkruipen. Maar dan als we verder willen lopen splitst de weg zich. Of wel je neemt de weg langs de volgende Sequoia’s en is het museum ineens nog 1.2 mijl weg of je neemt het kortere steile pas naar het museum van 0.7  mijl. We kiezen het laatste maar dat blijkt een vergissing. We lopen en lopen en lopen een heel steil pad omhoog, er is niet veel te zien en we blijven maar lopen. Als we na een uur aan iemand vragen hoe ver het nog naar t museum is en hij antwoord dat het zeker nog een half uur is, besluiten we toch maar terug te gaan. We vinden het zonde dat we de wandeling niet hebben afgemaakt maar t is inmiddels al 15.15 en we moeten ook nog terug rijden met de shuttle bus en met de auto. We vinden het vooral zonde dat we zolang door zijn blijven gaan met een saaie wandeling, we hadden onze tijd beter kunnen besteden.
Nu kunnen we weer in een enorme rij voor de shuttle bus, gelukkig hebben we nu de tweede bus. Om 16.00 zijn we terug bij de auto en rijden we terug. We zien alweer een bosbrand, dit keer op een andere plek dan gisteren. Op een gegeven moment kun je zelfs de vlammen in het dal zien. Om 17.15 komen we weer terug bij Curry village, het zwembad is al gesloten dus gaan we op zoek naar de rivier. Eerst lopen we verkeerd maar na een poosje komen we bij de rivier aan. Wat is het hier weer mooi, we blijven ons maar verbazen over hoe mooi het weer is. Sophia en ik gaan zwemmen in het koude rivierwater, daar frissen we lekker van op. Het valt ons op dat er allemaal asdeeltjes aanwaaien van de brand verderop. We vinden het zelf wel verontrustend maar blijkbaar voor niets want we kunnen allemaal gewoon blijven. Na het zwemmen wandelen we terug naar Camp Curry. Iemand wijst ons op een hert met haar jonkie, we bekijken ze uitgebreid en fotograferen ze goed. Dan zien we aan de overkant van de weg nog een mannetjes hert met een gewei. En dan weer aan de andere kant nog een weer een vrouwtje dit keer met een tweeling. Later zien we nog een ander mannetje en vrouwtje, kortom we hebben veel herten gezien.

We eten vandaag bij het buffet waar we vanmorgen hebben ontbeten. Daarna wandelen we nog rond en bekijken de gift shop. Als het donker wordt gaan we naar onze tent.

1. Zo weer veel gedaan mooie verhalen.
    Jullie zijn straks weer toe aan vakantie zoveel dat jullie doen.
    Maar er is ook zoveel te zien geniet ze